Sidor

onsdagen den 28:e juli 2010

Anka på ägg!!

Nu har Anki börjat ruva ordentligt på sina ägg. Hon har legat stadigt i kanske 5 dagar och hon har boat så fint med massor av dun. Tidigare i våras låg Anna Anka på ägg men det blev tyvärr inget av dem trots att hon ruvade troget tiden ut. Kansle var äggen inte befruktade, kanske hade de blivit nedkylda då det var riktigt kallt precis när hon lade dem.

Jag ska ringa Lantmännen idag och se om de har någon ägglampa inne i butik. Med en sådan kan man nämligen genomlysa äggen för att se om de är befruktade. Det vore ju trist om Anki också ska behöva ligga en månad till ingen nytta.

Egentligen vill jag ha fler djur, en get eller ett par får (Bu och Bä!) men vi har inte nog med betesmark för det och kanske inte nog med tid heller. Just möjligheten att äga mark är det jag saknar med att inte bo på riktiga landet. Att kunna ha djur, och odla sin egen mat är riktigt lantliv för mig (dvs. det har ganska lite med att göra vilken färg man målar möblerna i;) I vår populära villaförstad är det tyvärr inte riktigt läge att köpa sig en extra hektar mark bara så där... det skulle kosta miljioner! Samtigt är det skönt att inte bo avsides när man har barn som ska till kompisar och skolor och det ena med det tredje... att bo inom stadsbussnätet har sin poäng när ungarna kan börja ta sig runt själva. Livet är fullt med kompromisser, som vanligt

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att hon ligger på ägg! Om du inte får tag på en ägglampa, så kan du försöka med en vanlig ficklampa och hålla den precis vid skalet. Då kan man, om de inte legat för länge, och kycklingen är för stor, se embryot. Lycka till.
    kram elsamarianne
    ps. du behöver inte några kattungar?

    SvaraRadera
  2. Tack ör erbjudandet, men jag är pälsdjursallergiker. Därav intresset för "utedjur". Men jag ahr faktiskt en ladugårdskatt, en skygg varelse från ett omplaceringshem som inte vill bo inne. Men hon blir mer tam för vart år i varjefall.

    Testade med ficklampa senast men ankäggen är lite tjockare i skalet än hönsägg så jag lyckades inte se något (kanske iofs var för att det inte fanns något att se den gången).

    SvaraRadera