Sidor

torsdagen den 22:e juli 2010

Hallontid

Idag har jag stjyva hallon på granntomten, har en hel hink full och det blir nog sylt av dem med. Tjyva är inte så allvarligt som det låter. Det bor ingen på år granntomt men hallonbuskar har de. Jag ska nog ge mig ut med paden och flytta över ngra av dem till oss när bären blommat över. De förkar sig som kaniner, hallonbuskarna.

Själva har vi bara en stackars vildhallonranka som på något mycket märkligt sät nästlat sig in i stenröset på gaveln av vår jordkällare. Den är kanske pitoresk, men så värst mycket hallon ger den inte.

Jag i alla fall kan rapportera att gårdagens körsbärssylt blev riktigt BRA! Receptet finns här: http://www.tasteline.com/Recept/Choklad-_och_romsylt_med_korsbar  Jag hade kanske önskat lite starkare romsmak men det går nog att justera i efterhand. Jag gjorde den ganska lös, lite som en sås, då jag tänkt ha den i förta hand till glass.

Ett litet tips bara om ni provar att göra denna sylt: Läs igenom receptet och arbetsbeskrivningen och GÖR det som står där, i RÄTT ordning. Det är till exempel inte så smart att komma på att man glömt kärna ur körsbären, när man redan kokat ihop dem med syltsockret till en het klibbig massa....

Med hallosylt ska det väl i alla fall inte vara så mycket att kärna ur, och det är tur för mig det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar