Sidor

måndagen den 20:e september 2010

Kungliga stövlar!


Dessa härliga stövlar fick jag i julklapp av min kära syster förra julen. Jag kunde för allt i världen inte komma på något att önska mig och valde därför något jag vet att hon gillar att shoppa: skor.

Charmerande nog, men ändå beklagligt, har min syster under all den tid vi kännt varandra lyckats undgå det faktum att hennes lillsyster har TJOCKA VADER. Ja, det finns säkert någon trevlig eufemism för detta men så är det i alla fall.

Jag underdriver om jag säger att blixtlåset inte riktigt gick att stänga, den lilla resårkilen på insidan till trots. Jag får väl tillstå att det fattades typ en decimeter. Som handskar hade de kunnat passa, om det inte vore för det lite opraktiska i att ha en sula i handflatorna.

Som tur är finns ju skomakaren
Som otur är, har jag ibland lite lång startsträcka.
Och ibland oändlig.

De har således bara blivit använda en enda gång sedan i julas och det var när min äldste son spelade Jean Babtiste Bernadotte i skolpjäsen.


Men idag blev det i alla fall gjort och herregud vad kul att kunna traska runt i nya stövlar bara sådär. Skomakaren gjorde ett dunderjobb. Han hade fått klubba ner en hel vedkorg i skaftet för att spänna ut dem nog för mina feta (eller förlåt vad hette det nu igen?) vader.  500 pänn kostade det men det är trots allt bara en liten del av vad stövlarna kostat och vad skulle jag annars ha gjort, slängt dem?

Skomakare känns ändå som en bransch jag kan tänka mig att stötta. De är en utdöende ras i slit-och-släng-samhället!

fiiina detaljer!
..och kromfria / vegetabiliskt garvade = miljövänligt.

4 kommentarer:

  1. Vilken rolig läsning, kunde varit skrivet av mej själv.
    Får åxå köpa bambastövlar, fast jag inte för övrigt är som Askungens systrar...
    Ha en bra vecka! Kanonsnygga stövlar, by the way...

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga stövlar. Helt klart värda den extra penning hos skomakaren. Jag tillhör också de som får lämna in för utspänning, eller vad man ska kalla det. Av nån anledning brukar man undervärdera känslan av att stövlar är för trånga. Är dom snygga och ok i foten så följer dom med hem. Sen inser man att man inte orkar fem minuter med åtsnörda vader (med nattkramp som ett brev på posten)och så har man sponsrat en yrkesgrupp. Sonen var verkligen kunglig!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Jag igen :-))))
    stryk "kram" om du känner för det....jag vet att du är lite känslig *harkel* för detta uttryck,
    har precis mailat syrran (och bett om en tjänst, så man får smöra) och det hänger i..ha ha.

    SvaraRadera
  4. Tack för dina värdefulla kommentarer om vinteroverallerna. Vi hade ju en PoP förra vintern och den var faktiskt litet väl tjock. Som tur hade vi vargavinter här förra året :)

    Skitsnygga stövlar!! Jag är en riktigt skofreak, så skomakaren anlitar jag flitigt. Håller man skorna i skick så förlänger man användningstiden mycket. Speciellt läderskor blir ju bara skönare med åren :)

    SvaraRadera