Sidor

onsdagen den 3:e november 2010

Hemligheten bakom Klotrunda Köttbullar.

Jag hade varken sinnesnärvaro eller rena händer nog att fota köttbullarna innan de åkte i frysen, så jag visar upp ett av mina senaste loppfynd istället. En söt liten porslinsskärbräda från Myrorna.

När huvudvärken släpper efter ett migränanfall hamnar jag allt som oftast i köket. Det är rogivande på något sätt, och man kan få känna att inte hela dagen gick till spillo. Ikväll har jag gjort en äppelchutney så stark att det ryker ur öronen när man provsmakar, och köttbullar till frysen - runda som golfbollar!

Låt mig avslöja den hemliga genvägen till perfekt klotrunda köttbullar. Det hemliga vapnet är ett superredskap: en exklusiv, avancerad, raffinerad, prepparerad... superdeluxe specialimporterad Kitch... nej förlåt jag skojjar bara. Det är en kastrull!

Koka upp vatten med salt i kastrullen, rulla köttbullarna en i taget och släpp ner dem i det kokande vattnet i takt med att du rullat klart dem. Varje gång en köttbulle flyter upp till ytan tar du upp den med en sked och stoppar i din frysburk. Frys in burken och stek sedan upp som vanligt när du tillagar dem så får du den vanliga stekytan och steksmaken. Eller använd som de är i tex. kålsoppa.

Bortsett från att de blir klotrunda är detta enligt mig det enklaste sättet att massproducera köttbullar för frysen. Man kan göra hur många som helst åt gången, kastrullen blir inte full eftersom man bara har några åt gången på kokning, och det blir inga ingrodda formar eller stekpannor att diska. Dessutom går det snabbt.

Dagens husmorstips från drygbloggerskan!

16 kommentarer:

  1. Låter som ett toppförslag!! Vi är en storfamilj med fem barn, så här rullas det många köttbullar!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Toppen husmorstips, dessa frikadeller. Lyckas aldrig få mina runda annars, alltsom oftast faller de isär också. Är ingen Gordon Ramsay med andra ord, men har klarat av att föda/göda fem barn, ha!
    Ett sittunderlag av kaninen? Hela kaninen eller bara håren? Hur blir det?
    Eija

    SvaraRadera
  3. Nej herregud inte hela kaninen såklart. Det skulle förresten isåfall bli mer som en matta förstår du Eija, det är en mycket omfattande kanin det här! Bara pälsen. Det är ju ett angora-djur.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen! De bästa tipsen behöver sällan de tjusiga och dyra hushållsmaskinerna. Vem minns inte sin moromos/farmors köttbullar?! Mums!

    Kram.

    SvaraRadera
  5. Vilket superbra tips. Har idag inmundigat runda bullar från frysdisken som inte smakade ett smack. Där får man för att man är lat och inte orkar trilla egna utan handlar färdigmat.
    Såna här tips får man minsann inte läsa om i Lantliv. Då hade varit en Kitchen...blablabla i kråmfärg som kostat mer än 10 års köttbulleförbrukning...
    Fin skärbräda. Avis...
    ha en bra torsdag
    elsamarianne

    SvaraRadera
  6. Det är ju det jag säger...man lär sig något nytt varje dag!! *ler*

    SvaraRadera
  7. He he då förstår jag precis, tänkte på mina egna kaniner, ska det bli sittunderlag av dem så måste man ta HELA, inte bara hår. Visst kan jag kuvertera en ulltuss! Skulle bara kolla först så du menar allvar! Maila adress isåfall...
    Såhär går det till i "Lantlivet", hi hi!
    Eija

    SvaraRadera
  8. Glömde tacka för namnförslagen, så fyndigt! Om vi någon gång lyckas få tacklamm, bagglammens öde vet vi ju vid det här laget så de döps inte...
    Eija

    SvaraRadera
  9. Smart! Det måste provas av människan som varken klarar att rulla köttbullar eller steka pannkakor, men gärna lagar avancerade kockmenyer. Mindre lyckat som småbarnsmamma...

    SvaraRadera
  10. Jag har också ett superverktyg när vi gör frikadeller; min make*s*

    Jag gör en kryddig tomat-o grönsaksröra och maken rullar klotrunda köttbullar som han släpper ner i röran också får hela härligheten koka. Kokar man sedan spaghetti till blir det väldigt "Lady & Lufsen"

    SvaraRadera
  11. Enkelt e bäst, så lever vi här i finska finnbyn! Mormors köttbullar e gött

    SvaraRadera
  12. Jag har sett det där tipset förrut, att koka köttbullarna först.......men är lite slö så det har aldrig blivit av att prova. Mina trekantiga får duga här hemma:)).
    De där ljusstakarna du undrade över är från en butik här i stan som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, ...men efter lite tankearbete så tror jag den heter Lyckebo inredning och kuriosa, och de har även en webbshop.
    Ha det toppen!
    Camilla

    SvaraRadera
  13. Ja om man ska steka köttbullar för att äta direkt blir det extra jobb, då brukar jag låta mina bli kantiga istället. Men om man ska göra i ordning dem för infrysning blir det mindre jobb att koka än att steka. Enda eventuella nackdelen är väl att man inte kan tina dem i micro (då får man ingen stekyta) utan måste steka dem när man tar fram dem, men det gör jag alltid ändå.

    SvaraRadera
  14. Vilket bra tips.tack:)Fin blogg du har!

    SvaraRadera
  15. Det här ska jag defenitivt prova nästa jag gång jag får för mig att göra egna köttbullar! Fast mina blir alltid väldigt rinniga också. även om jag följer alla mått.. Funkar det ändå?

    SvaraRadera
  16. Alltså, jag provade det här en gång för inte så länge sedan och det blev en verklig flopp. Efter att ha släppt ner köttbullar i vattnet sprang jag snabbt ut och stängde in hönsen, och när jag kom in var det kokt köttfärs-vattenrör i kastrullen. Kanske hade jag en olämplig smet, eller så kokade de för hårt, inte vet jag, men det blev verkligen den totala motsatsen till perfekta köttbullar, det kan jag då lova!!

    SvaraRadera