Sidor

torsdagen den 2:e december 2010

Julen, mys eller köphets?


"Julhandeln slår rekord" gastar de ut på nyheterna. Det gör den visst varje år. År efter år handlar vi mer och mer till jul. Är det ekonomsik kris och massarbetslöshet handlar vi ännu mer. Då är det synd om barnen, och då måste man ju unna dem lite. Unna dem föräldrar med januariångest och ännu sämre ekonomi.

Just nu rullar det någon reklam på radio med en man som smyghandlat hemelektronik på avbetalning för 20 000 och gömt i källaren. Det ska visst vara roligt? Jag måste vara HELT JÄVLA humorbefriad!

Uppenbarligen är julen numera mest en tävling om vem som kan shoppa mest onödiga prylar på kortast tid. Jag betraktar hela karusellen på håll, men blir för vart år allt mindre sugen på att vara med. Jag är en köpglad människa det ska gudarna veta.. men den här köphysterin fungerar helt motsatt på mig. Avtändande är vad det är. Dessutom går det inte att fynda i juletid. Jag får då ingen kick av att göra ett dåligt köp.


"nu utnyttjar vi svältande barn som argument för att få dig att handla för pengar du inte har"
Kanske årets mest puckade annons?

Jag kanske sitter på höga hästar, visst inser jag att det är lättare att avstå när man vet att man har råd. Downshifting är ett nöje för de priviligierade. Säkert är det inte lika lätt att stå emot köp-nu-betala-sen när dåliga mammasamvetet över att aldrig kunna  ge barnen något står en ända upp i halsen. Jag ska inte raljera över att människor med dålig ekonomi lockas till kortsiktiga lösningar. Men samtidigt är det väl inget skäl för mig att spela med. Julhandeln klarar sig fint utan mina pengar, jag spar dem hellre till något mer värdefullt än en köptävling där konsumenterna är ständiga förlorare.

4 kommentarer:

  1. Du har flera poänger där. Dom spelar på vårt evt dåliga samvete, vår teknikhets, eller köpglädje. Det är lätt att haka på där.
    Men vi har hoppat av det tåget. Handlar gärna mycket på loppis, där pengarna antingen går direkt till familjen som säljer, eller till nåt välgörande... det sägs så i alla fall.
    Däremot... så vägrar jag handla nu och betala nästa år.
    Ja visst blir det en köptävling, och vi har tyvärr redan köpt vår kaffemaskin (en rejäl överkonsumtion där) så jag räcker upp handen och ber att få bli ursäktad...
    och säger god natt
    elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg Tove!

    Jag håller med dig och tycker det är så sorgligt att meningen med julen går förlorad. Inte konstigt att många får ångest i all hysteri med klappköp och frosseri.

    Själv ger jag hellre än får, men det kan som sagt vara ett tuggben till hunden eller ett par strumpor till maken, bara jag får göra fina paket. Roligast är att ge någonting som man vet någon egentligen vill ha men glömt nämna som julklapp. Inte alla uppskattar spontana gåvor "för då måste man ge något tillbaka, helst med exakt samma värde".

    Sann rikedom har inget med pengar o prylar att göra, det borde fler komma ihåg till jul. Vart är julglädjen om alla stressar ihjäl sig, har omänskliga förväntningar och skuldsätter sig hela kommande år?

    Jag njuter och julmyser hela advent i sann julanda, vilket stör en del men det skiter jag i, orka bli förbannad på en som inte vill kliva på hysteritåget, jeez. *öppnar en julöl och petar in dammråttorna under soffan*

    SvaraRadera
  3. Jojomen! Det är julhandeln, näringslivet, som bestämmer i förväg vad som ska bli "årets julklapp". Medierna hjälper till att basunera ut det som många sedan köper för att hänga med. Inte jag fast jag går nog på reklam jag med emellanåt. Livet är inte alltid lätt...

    SvaraRadera
  4. Jag håller med. Julen har blivit köptokig istället för mysig. Jag är på julbord imorgon. På söndag är jag hemma förmiddag, eftermiddag är jag hos mamsen som fyller år. Måndag - onsdag är jag hemma förmiddagar och jobbar eftermiddag/kväll. Torsdag - fredag är jag hemma hela dagen.

    SvaraRadera