Sidor

onsdagen den 15:e december 2010

Julgodis för jordnötsälskare!


Jag borde julstäda!

Jag borde verkligen städa över huvud taget, och det känner jag mig lite stressad över.

Därför har jag efter någon slags tvivelaktig logik plötsligt börjat ägna mig åt massor av helt kontraproduktiva saker, såsom att släpa hem allsköns krimskrams från olika loppisar som jag sprider ut över huset. Och att drälla köket fullt av spontant påkommen godistillverkning så att det blir ÄNNU mer att städa.

Igår gjorde jag världens enklaste och gottigaste julgodis för jordnötsälskaren: Man penslar ischokladformar invänigt med mörk choklad i några omgångar (eller ljus för all del, om man föredrardet). Sedan mosar man ihop en klick honung med en slev jordnötssmör och trycker ned i formarna när chokladen stelnat.

Man kan piffa till det med att ha i hackade jordnötter, vaniljsocker eller lite vadsomhelst annat. Recept är inte riktigt min grej som ni hör, men detta kan man helt enkelt inte misslyckas med!

Choklad är min drog! Städning är det inte!

3 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Hoppas u lyckas med att få torken i jul för här ska det torkas frukter i muslie och svamp till såser. Har även lyckats få en dyr ögonkräm i julklapp av mannen, tur man är med och väljer för annars vete katten vad det skulle bli för något "ler". Godistillverkning får ske tätt inpå julafton för jag är så svag för gottsaker. Ha det gott, Karina.

    karinasblogg.lekame.com

    SvaraRadera
  2. Ja, man har en viss förmåga att förtränga vissa saker. Just nu vill jag bara vara ledig, vilket gör att jag försöker förtränga jobbet. Men det funkar inte så bra. Fina formar du har till godiset.
    // Susann

    SvaraRadera
  3. Gör som jag gjorde med städningen... Bryt ihop, gråt en skvätt och så vips fixar mannen det hela. :0). Kanske bara fungerar när man är gravid när jag tänker efter... Jag HATAR att städa så gubben min försöker minimera gångerna jag behöver göra det här hemma eftersom jag blir så ruskigt sur. Jag gör annat i stället som, äter praliner, broderar och ibland masar jag mig upp för att lägga på lite ved i brasan... ;0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera