Sidor

lördagen den 4:e december 2010

Julpysslarens hemliga vapen!

Tyvärr INTE mitt pepparkakshus!

Det finns ett vapen jag inte kan leva utan i juletid: Limpistolen!

Sätta ihop pepparkakshus med smält socker?? I don't think so! Brännskador, frän lukt och ofrånkomliga svordomar ingår inte i min uppfattning om en mysig jul. Som erfaren särskolelärare är de enkla knepen mitt gebit. Glöm sockret, jag limmar!

Smältlim (den sorts lim man anänder i limpistol) sugs inte upp av materialet man limmar utan lägger sig som en hård plastmassa mellan de limmade föremålen. Pepparkakshusets limmade gavlar är enkla att bryta bort när husets ska rivas och uppätas av jätten Glufs-Glufs och hennes tillhörande små snorvalpar.



Limpistolen är också den moderna klapplackarens bäste vän! Elda lackstänger över levade ljus har då jag aldrig lyckats med att genomföra på ett någorlunda rimligt sätt. Det brukar mest bli brända fingrar och en sotig sörja av det hela. Limpistolen klarar skivan även för fröken tumme-mitt-i-handen!

Något pälsbeklätt villebråd kan man tyvärr inte fälla med pistolen. Men jag har ändå lyckats släpa hem en bit av Rudolf som ska hängas på väggen med ett par röda kulor på hornet. Årets kanske absurdaste julpynt, men lite kul måste man väl få ha?



5 kommentarer:

  1. Apropå Rudolf så kör jag omkring i en bil med lite päls av Rudolf fastklämt i den trasiga stötfångaren fram. I avskräckande syfte för andra suicida fyrbentingar som funderar på att kasta sig ut i strålkastarskenet..

    SvaraRadera
  2. Men attans vad smart du är. Limma ihop rubbet.

    SvaraRadera
  3. Aha!! Limpistol...!! Himla bra tips :-D

    SvaraRadera
  4. Det blir nog snyggt med bollar i hornen.... ;o)

    Har själv börjat fundera på om jag inte ska ta mej ett snack med svåger som har flera "rådjurskallar". Helst plötsligt har jag fått för mej att det skulle kunna vara lite kul med en sån i hallen.

    SvaraRadera
  5. Jag hänger smycken i mitt renhorn och limmar ihop pepparkakshuset med kontaktlim. Funkar också bra :)

    SvaraRadera