Sidor

söndagen den 5:e december 2010

Shoppingyra i glashuset!


Efter att ha klagat på julens köphysteri kastade jag genast sten i glashus genom att ägna helgen åt hejdlös shopping.

I fredags köpte jag ju renhorn på Myrorna på väg hem från jobbet (finns på bild i tidigare inlägg). På lördagen blev det som vanligt ett varv på storloppisen i golfhallen som är varje helg. Där köpte jag en begagnad po.p skaljacka (80kr) och en ny mössa (50kr) från en tjej som sydde egna och sålde.

Några till julklappar till blev det också: Ett oöppnat vulkan-experimen-set och ett Pettson-pussel.
Vulkanen var extra rolig att hitta eftersom jag nyss tittat på ett liknande set på en webshop men bestämde mig för att avstå pga priset (dyrt med frakt när man bara beställer en vara också).



Idag på söndagen kom lillgris hem efter en helg med mormor i sommarstugan. De har bakat pepparkakor, grillat marshmallows och åkt längdskidor. Tyvärr hade lillgrisens overalldragkedja gått sönder under helgen och gick inte att laga. Overallen har jag köpt billigt på Myrorna. Men jag hade ändå trott den skulle hålla hela vintern för den var ny med lapparna kvar. Första och sista gången jag köper det märket (Ketch)!

Istället fick vi fara iväg till en outlet i näreten och panikköpa ny overall. Sambon konstaterade att det nog är första gången vi köpt en overall på "vanligt sätt" som han kallar det. Jag brukar köpa i förväg på vår-rean annars, eller begagnat.


Barnoveraller är en hel vetenskap. Vi har testat oss igenom hela overalldjungeln genom åren tror jag. Min favorit är Reima tec, men de är inte prisvärda att köpa nytt. Den här gången fick det bli en Name It. De har fått toppbetyg i test och liknar Reima mycket i skärningen. En bra overall ska helst vara sydd utan innerbenssöm, gärna ha fleecefoder i överdelen men INTE i rumpan och nedåt -då blir den svår att ta på. Fothällorna ska gå att byta och ärmsluten ska inte ha textilmuddar som kan suga vatten och kyla handlederna. Denna klarade alla mina krav och hade liftkortsficka i ärmn dessutom. Perfekt!

Trevligt också att den fanns i en könsneutral variant, jag hatar när det ska vara puffärmar, blommor "girl"-broderier och allmänt puttinutt på alla rosa och lila kläder, de färgerna är nämligen Julles favoritfärger just nu.
Hoppas att den motsvarar mina förväntningar kvalitetsmässigt nu. Jag är inte bara snål, jag är kräsen också!


I övrigt har helgen ägnats åt renovering. Herr Sambo har jobbat med hallen och jag med helvetestaket. Storbarnen har haft bortahelg men vi har assisterat dem på innebandy resp. friidrottstävling i helgen så lite har vi fått se av dem ändå. Jag håller på att däcka i förkylning men är på benen än i alla fall.

Hoppas ni andra haft en bra helg, ska sätta mig och bloggläsa lite nu!

9 kommentarer:

  1. Ja det låter som en hel vetenskap det där ;) Hoppas denna blir bra.

    Önskar dig en mysig andra advent & krya på dig!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Från säker källa (jag, alltså) kan jag meddela att dragkedjor är en akilleshäl och den enskilda detalj som sätter pris på produkten. Det säger jag som jobbat som sömmerska, startat eget företag som sömmerska, sålt in märkeskläder till butik samt sålt märkeskläder i egen butik.

    Ingen vill betala någon hundring mer för en OK dragkedja (inte jag heller) men man svär satan när den går sönder och kanske tom betalar några hundra för att få dragkedjan bytt.

    SvaraRadera
  3. Gudskelov har vi bara ett overallbarn kvar, det är verkligen en hel vetenskap det där, svindyrt är det också! Lyckades ropa in en Reima på Tradera till lillkillen till hyfsat pris...rymlig är den, så rymlig i modellen är den så han ser ut som en marshmallow, stackaren. Men då räcker den nästa år också! De större barnen rullar knappast i snön längre, inga vantar, ingen mössa, inga vinterskor har de men i gengäld får man skjutsa dem överallt för de stackarna FRYSER, undrar varför...
    Skapliga renhorn du hittade, gillar djurattiraljer, med eller utan kropp!
    Eija

    SvaraRadera
  4. Vad kostar Nameit? Är de billigare än Didriksson?

    mvh Sophia

    SvaraRadera
  5. Du är verkligen påläst när det gäller overaller, det kändes som att läsa en konsumentupplysningsbroschyr. Jag har fyra barn varav tre födda vartannat år. Då var det Reima's overaller som gällde. I början gick det bra att ärva, tripp, trapp, trull. Sen blev det tripp, tripp, trull. Sist blev det tripp, tripp och sen när lilla trull kunde ha overallen var det mitt i sommaren. Det var inte roligt att behöva köpa tre nya uppsättningar (inkl. kängor) på en lön.

    Snyggt renhorn, din juldekoration med röda kulor i hornen kommer att bli supersnyggt=)

    Ha en fin vecka!
    Kram,
    Regina

    Ps. Tack för tips med "lack" i limpistol

    SvaraRadera
  6. Du har fått en Award av mej... Hoppas att du tar emot den...

    SvaraRadera
  7. Sophia: De kostarungefär som Didriksons. Name It Storm (den testade modellen)kostar runt 800-850 kronor. Vi köpte en lite mer påkostad modell (thunder) som har aningens tjockare foder och ytterligare högre vattentäthet. Den kostar 1000 kronor.

    Affären där jag köpte dem (MEGA Örebro) ligger ungefär 40-50% under i pris så de kostar mellan 400-600 där beroende på modell.

    SvaraRadera
  8. Regina:

    Det beror på att jag köpter ungefär 20-30 per säsong. Du kan fråga mig vad som helst om barnvagnar också.

    Har skrivit om det tidigare här: http://regnavdagar.blogspot.com/2010/09/arbitrage-en-vinstgivande-hobby.html

    SvaraRadera
  9. Jag är glad när barnen kan ärva overaller av varann. Oftast lönar det sig inte ens att köpa en, eftersom vintrarna varit rätt snöfria. Undantag, förra och detta år.
    Köpte en jättefin barnjacka på loppis häromveckan, där är det dragkedjan som krånglar redan...*suck*

    Tur för dig att det inte var ditt pepparkakshus i förra inlägget, annars hade mitt dåliga samvete utökats med ett par hundra procent. Insåg nämligen för en stund sen att det var ett par år sen vi bakade pepparkakshus och att det är dags i år igen...

    Grattis förresten, till delat award! *ler*
    Kram Elle

    SvaraRadera