Sidor

lördagen den 2:e april 2011

Köksträdgården Dag 2: Kålhuset!



Idag har det inte blivit jättemycket jobb gjort med köksträdgården. Jag har prioriterat att snickra i hönshuset för till veckan blir vi fler i familjen *störtlängtar*.
Men jag har eperimenterat lite med att snickra ett nätklätt hus till Herr och Fru Kål. Förra året odlade jag både det ena och det andra med lyckat resultat...helt förvånad över vilket minimalt jobb som fqaktiskt krävs för att odlaegna grönsaker. Det blev chilisar, tomater och paprika i mängder, seleri, morötter, potatis, jordärtskocka, kronärtskocka, ärter och bönor och till och med broccoli. Allt gick bra...utom kålen. Blomkålen blev sur och vitkåln, den blev larvmat. Kålen gick åt helvete helt enklt och jag lovade dyrt och heligt att aldrig mr odla kål.

Men minnet är kort och hämndlystnaden stor! I år ska jag överlista kålmarodörerna med en trivsam nätvilla!Funkar den inte så är den åtminstone söt. Nätet kommer från biltema och är grönt myggnät (39 kr för 10  meter), jag föll för fägen, annars ska det finnas en nätgardin på IKEA som fumkar bra till kål, den kanske blir billigare per kvadrat. Riktigt kålnät kostar skjortan, liksom allt som råkarstå  på trädgårdsavdelningen. Virket är överblivna rester och pallkragen har jag tiggt mig till på ett byggvaruhus. Jag har kört hem en hel hög nu, och så har jag snott några på byggarbetsplatsen intill vårt hus. Något ska man väl ha för allt oväsen. Tur att jag har ett fleibelt samvete.


Inatt harjag tänkt att det längt komna plantgänget ska få sova ute. De tjurar lite och är skeptisk men nöden har ingen lag, vi håller på att växa igen här inne. Jag har ställt temperaturvakten på 10 grader, men sitter och snålfunderar på att ändra den till 8. De känsligaste växterna står på en värmebräda så att de inte ska frysa om fötterna. Håll tummarna för att det funkar!


Köksträdgårdsstatus Dag 2:

Utfört arbete i år: Byggt kålhus, fått/snott pallkragar

Kostnad hittills i år: 39kr

3 kommentarer:

  1. Åh, så härligt inspirerande att läsa om allt du fixar till odlingarna och framförallt din inställning/utmaning att göra det till lägsta möjliga kostnad. Jag är av precis samma åsikt och jag blev nästan spyfärdig på allt det ultrakommerciella på trädgårdsmässan förra helgen. Framöver är det bra jord jag ska sänka min "odlarpengar" i om något.

    SvaraRadera
  2. Hej igen - såg att du också är en sugen fröbytare på tal om att hålla kostnader nere. Titta gärna in på min flik för odling och säg till om det är något du är sugen på. Dåligt påläst om tid för sådd, men aubergine, spetskål och vaniljbasilika skulle definitivt vara av intresse från min sida.

    SvaraRadera
  3. Åh så avundsjuk jag blir på att ni inte har någon snö! Här har jag fram en ynka pytte bit på ca 20 cm i en rabatt!

    Men men, idag har det regnat så jag hoppas det äter upp snön!

    /Susanna

    SvaraRadera