Sidor

söndagen den 23:e oktober 2011

Chokladbiskvier med pistagebotten

Jag har inget bildredigeringsprogram i den här datorn så ni får vrida på nacken jättemycket!

Jag och lillfis hittade på ett eget recept igår (eller...jag hittade på, han åt smet). Vi gjorde helt vanliga chokladbiskvier fast med större delen riven pistage i botten istället för mandel.

Till fyllningen använde vi det här receptet, fast med lite mindre smält choklad (fyllningen ska vara ljusbrun och rätt svag tycker jag, annars blir det för mastigt om man har riktig mörk choklad uppepå).  Akta er för recept där det ska vara marsansåspulver i smörkrämen! Marsanpulver hör hemma i soptunnan!

Bottnar brukar jag göra av mandelmjöl, florsocker och äggvita men nu hade jag pistagemjöl istället (finriven pistage, det köpte jag på sicilien så det blir nog till att ta fram mandelkvarnen). Jag hade nog ungeföär 2/3 pistage och 1/3 mandel.

Pistagemandelmassan blev för övrigt supersmarrig så jag ska nog göra någon slags julgodis med det i år. I chokladbiskvierna gav det en diskret men tydlig pistagesmak som inte tog över för mycket. Tycker det blev riktigt bra tycker jag *rekommenderas*.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar