Sidor

fredagen den 28:e oktober 2011

Made in Sweden


Vi har blivit med ny servis! Eller...ny och ny, ni vet ju hur jag är. Den här gången är det dock inte ett loppisfynd, utan arvegods.

Jag är en sucker för svenskt porslin så vi har redan ett antal olika serviser: Grön Anna och Marianne till vardags och Mårbacka till fint. Men man kan väl aldrig ha för mycket porslin;)

Den nya servisen kommer från Karlskrona porslin, de har gjort många serviser med liknande stil och de är inte vare sig särskilt dyra eller svåra att få tag på, men den här får ju ett extra värde för mig eftersom den kommer från min älskade mormor.



Dessutom börjar Svenskt porlsin bli något ganska unikt. Vad jag vet är det numera endast Gustavsberg som tillverkar svenskt porslin. Välkända Rörstrand flyttade för några år sedan sin tillverkning till låglöneländer med usla arbetsvilkor, men har av något för mig totalt obegriplig anledning lyckats behålla sin status och popularitet, tillsammans med de höga priserna.

Jag är inte naiv, visst ver jag att de flesta saker nu för tiden tillverkas i låglöneländer som Indien och Kina. Inte bara alla billiga plastprylar vi överumplas med så fort vi går in i en affär, utan ungefär allt annat därtill. Kanske inget fel i det så länge arbetsförhållandena är bra, Kineser måste ju också leva, och när lågprisprodukter tillverkas utomlands för att kunna vara billiga så fyller det ju ett syfte för mig som konsument = varan blir billigare. (sen finns det ju en miljöaspekt att ta hänsyn till, men jag försöker liksom presentera någon slags köparens logik här)

Men när det gäller de här lite lyxigare premiumprodukterna, där vi som konsumenter faktiskt betalar ganska många gånger mer... där kan jag inte låta bli att tycka att det känns som lurendrejeri.

Om killen som tillverkar röstrandsporslinet tjänar 16 kronor per dag... vart går då alla de där pengarna som vi konsumenter betalar för en enda sketen liten tallrik? Det har ju inte blivit billigare sedan de flyttade, och inte bättre heller mig veterligen.



Jag kan inte riktigt se behovet av att pressa lönekostnaderna om konsumenterna änså är beredda att punga ut? Jag menar, köper jag en vinteroverall på Polarn o Pyret för 1500 spänn, nog 17 borde det räcka till att finansiera en vanlig svennebananlön? Jag kan ju få skräddaren nere på hörnet att sy mig en overall för det priset. Skräddaren betalar dessutom hälften av sin intänkt från mig i skatt vilket återinvesteras i den skola och omsorg jag och min familj drar nytta. Nu är det istället en låglönearbetare i Kina som syr Polarn o Pyrets overall för några futtiga kronor stycket samtidigt som nån mellanhand skrattar hela vägen till banken. Ursäkta, men vilket mervärde ger det mig som konsument?

Jag har inget emot att betala extra för lyx. Men att mitt dyra "svenska" porslin ska tillverkas av en kille som bor i en hydda och äter direkt på golvet...jag liksom så himla svårt att frammana den lyxiga känslan i det?





3 kommentarer:

  1. Agree!!!

    Nu köper jag iof allt begagnat typ. Men ska det vara nytt och dyrt och osvensktillverkat fast det är en svensk produkt så ska det iallafall vara rättvisemärkt!

    Men jag minskar hellre transportkostnaderna och så. Säger jag som handlar allt på ebay... =)

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig tänkt på var porslin idag producerats när jag handlar, även om jag vet att i Sverigre så har vi väl snart inga "hantverksjobb" kvar inom en snar framtid. Allt sådant som skall tillverkas kan man göra i asien till mindre än hälften av pengen.

    Mitt förhållande till porslin, köksredskap är i stället sådant att det uteslutande blir loppade fynd i någon form eftersom nyproducerat är så ocharmigt.

    Har inte köpt en kökspryl (porslin, glas eller redskap) från butik på säkert 15 år...

    Den dan låglöneländerna blir mer jämställda västerländska förhållandet i lön och arbetsmiljö, då flyttar företagen. Då är det inte lika lönsamt längre. Det är den sorgliga sanningen.

    Sen ska man nog inte bara skylla på företagen iof, de besöker fabriker. Allt ser bra ut, man visar upp "bruden inför bröllopet" När de utländska företagen åker hem igen så återgår allt till den normala, dvs taskiga arbetsförhållanden och usel lön...

    Men som sagt, våra företag hade inte varit där om det inte varit lönsamt och den stora posten för företag att spara på, den mest lönsamma, det är inte råvaror utan personalomkostnader.

    SvaraRadera
  3. Äppelcurd är pinsamt enkelt att göra (om man håller på att göra egen äppelmos) Jag blandade tre ägguler och ett gäng smör med avsvalnad äppelmos i lagom mängder (du kanske märker här att jag ej följde något recept?) lått skuda på spisen lite och om du ha bråttom ha i mazenap eller vad det heter. Av de tre äggviterna gör man maräng ;) som man kan ha vi sidan av.

    Jag var på erikshjälpen och var JÄTTENÖJD. två vintage klänningar och en lammullshalsduk för 140 kr. Inte illa pinkat ;)

    SvaraRadera