Sidor

onsdagen den 30:e november 2011

Den perfekta julskinkan!


Jag har lyckats kamma hem den mest perfekta julskinkan i år! Bara två kilo och precis sådär lagom avlång och jämntjock rakt över. Perfekt skinkmackestorlek!

Jag avskyr stora bollformade skinkor som blir aldeles omöjliga att skära när man kommer till mitten...och jag avskyr när man är för sent ute i butiken och det bara finns de där gigantiska femkilosklumparna kvar och man liksom inser att det kommer bli senapsfadd pytipanna och skinklåda på matsedeln hela januari ut.

En sorglig nyhet jag läste på Äkta Varas site tidigare i år är att det kan bli brist på svenska julskinkor eftersom många grisbönder lagt ner. Folk är inte beredda att betala för det svenska köttet (ens från den konventionella produktionen där grisarna ändå har det i bästa fall måttligt ok). Istället köper svenskarna allt mer av det billiga importerade köttet (från länder där grisarnas livsvilkor är långt ifrån acceptabla). Till jul vill de flesta ha svenskt men sedan när plånboken tryter i januari efter alla överdådiga paketinköp börjar nog den danska fläskfilén slinka ner i shoppingkassarna igen?

Dansk burgris - snart i en stekpanna nära dig!



7 kommentarer:

  1. Jag kommer aldrig att äta något annat en svensk julskinka från svenska bönder. I så fall skaffar jag egen gris. I år får jag testa ett nytt inköpsställe eftersom jag flyttat 75 mil. Har hittat en ekologisk gård här, nästan grannar med oss. De slaktar på gården och där har jag beställt min skinka i år. Vad den har för form har jasg ingen aning om : ))

    SvaraRadera
  2. lånade din bild. ska våga vara krånglig på bortbjudna julbord i år och ifrågasätta.

    SvaraRadera
  3. Jag kan glädja dig med att det verkar vända nu. Produktionen av ekologiska grisar har ökat med 20% i år.

    Förklaringen är tydligen att uppfödarna ser att de kan få bättre betalt för sina ekologiskt uppfödda djur. Det där har jag märkt i saluhallen en bit utanför staden. De har större problem att få tag på ekologiskt och närproducerat griskött än att bli av med det.

    Kan man sälja bacon för 189:-/kg så förstår du säkert...

    SvaraRadera
  4. Skönt att du la upp bilden, så slipper jag göra det. Ingen tar en obstinat vegetarian som mig själv på allvar ändå, dock tycker inte jag man behöver äta någon annans arsel alls, min nötpaté är mycket godare ändå ;)

    SvaraRadera
  5. Själv tänker jag försöka mig på vildsvinsskinka i jul.

    SvaraRadera
  6. Instämmer med obstinat vegetarian, varför äta någon annans kroppsdelar alls, antingen det är jul eller ej.

    SvaraRadera
  7. varförfinns bara dessa hoprullade skinkor inät
    som bara går sönder ibitar när man skär

    SvaraRadera