Sidor

fredagen den 30:e december 2011

Downshifting i grönsakslandet!



Ni får ursäkta min frånvaro i bloggen... mitt liv är just nu som en ständigt pågpående magsjuka.
Vi har förhoppningsvis ett spännande projekt inplanerat under 2012 men ett tidskrävande sådant.

På grund av ovanstående blir det ett "basår" i grönsakslandet den här säsongen. Det viktigaste prioriteras och alla roliga-men-konstiga grödor får stå tillbaka. Dem får vi prova någon annan gång.

Listan över 2012 års sådder ser just nu ut som följer:

Potatis
Morötter
Palsternacka
Rotpersilja
Rödbeta/gulbeta (fåtal)
Fänkål
Rotselleri
Stjälkselleri
Kålrabbi
Kålrot
Vitkål
Broccoli
ev. blomkål
ev.kinesisk broccoli
Jordärtskocka
Kronärtskocka
Sparris
Squash (zebra, gul, vit tefat & butternut)
Halloweenpumpa
Sallader (fåtal sorter)
Spenat
Sockerärt
Vanliga ärter
Kokbönor (borlotti)
Majs
Lök/rödlök/scharlottenlök
Vitlök
Purjo
Dill
Persilja
Tagetes
ev. asisatiska bladgrönsaker höst
max 1 sorts friandsgurka

Växthus
Paprika (2-3 sorter)
Tomat (endast 7-8 sorter i år)
ev. chili (endast enstaka)
Basilika (mer men endast genovese)
Aubergine (max 2 sorter men mycket)
Gurka
Melon (endast 1 sort)
Vindruvor
Fikon
Pepino (om den överlever vintern)
Citron
Stevia
ev. bladgrönsaker under lågsäsong

Jordgubbslandet ska flyttas och ny hallonhäck sättas. Annars blir det få nya projekt i år.
Jag hoppas kunna sälja tomatplantor som tidigare men vi får väl se.

Börjar jag nu framemot mars dilla om tomatillo eller andra helt onödiga sådder så ge mig en spark därbak så jag håller mig på mattan!

4 kommentarer:

  1. Bra lista att följa, jag ska sno den och checka av allt jag har på mina önskelistor... så får vi se sen. ;-)

    SvaraRadera
  2. Väntas det tillökning måntro?? Grattis i såfall:)

    SvaraRadera
  3. Oj vilken lista, hur länge klarar ni er på dom här grönsakerna och hur förvarar ni dom? Jag vill gärna börja odla lite mer, odlade morötter, spenat m.m. förra året i en pallkrage och tänkte utöka liiite mer iår. Inte till er nivå dock :)

    SvaraRadera
  4. Önskar dig och din familj ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

    Kram,
    Regina

    Ps. Undrar förstås om Arcturasidyll inte har rätt?!

    SvaraRadera