Sidor

fredagen den 9:e december 2011

Dyrare mat NU! ....eller kanske ändå inte?



Jag gjorde ett snabbt stopp på Willys för att köpa Yoghurt, och blev vardagsprovocerad på kuppen.

Lägg mindre pengar på mat! Skrek reklambladen ut.

Jag fick lust att ställa mig och skrika tilbaka: Nej, lägg MER pengar på mat!



Varför är det alltid ett sådant tjat om att maten ska vara billig? Som om det vore det viktigaste krav vi kunde komma på att ställa på de varor som berör vårt liv och vår hälsa allra mest.

Jag vill inte att de livsmedel jag köper ska vara billigare. Jag vill att de ska vara bättre. Producerade av bättre kvalitet, med bättre etik, med mindre gift, och med lägre miljöpåverkan som ger mina barn en bättre framtid.



Vi lägger allt mindre av vår disponibla inkomst på mat, och inte fan har vi väl blivit lyckligare för det? 1971 använde hushållen 27% av sin inkomst på mat - nu är det ca 17%. Om det samtidigt har skett någon markant ökning av genomsnittsvenskens upplevda livskvalitet på grund av detta så har den i alla fall gått mig obemärkt förbi. Jag tycker att folk verkar lika stressade som vanligt.

Inte har de mer pengar över heller för den delen. Det som sparas in på maten läggs i regel på annan onödig konsumtion. Svenskarna lägger nu nästan lika mycket pengar på heminredning som på mat. Man skulle ju kunna tro att svensken flyttar hemifrån en gång i månaden? Vad alla dessa engångsprylar...förlåt inredningsprylar menar jag, ska få plats någonstans kan jag inte riktigt föreställa mig. Jag antar att det ingår i spelet att de blir omoderna och ska kastas ut lika snabbt igen när vi får cravings efter nya? Och där snurrar vi vidare i ekorrhjulet....



Vad de positiva effekterna av billigare mat skulle vara har jag alltså lite svårt att få ihop. De negativa är däremot många. Både hälsomässigt, etisk och miljömässigt. De som inte känner sig upplysta nog kan läsa mer exempelvis här, här och här. Många vet nog men väljer att blunda, eller orkar inte riktitg ta i den här frågan. Eller också tror man faktiskt trots allt att man inte har råd. Men undantag för familjer i ekonomisk knipa, skulle jag säga att det i de flesta fall är fel.

Jag strävar själv ständigt efter att sänka mina kostnader för att kunna arbeta mindre och leva ett rikare liv. Då kanske det framstår som tvetydigt att skrika efter dyrare mat?

Men det är inte maten som helhet som måste bli dyrare. Det är den summa som vi faktiskt betalar för själva livsmedlen som måste vara tillräckligt hög för att det ska räcka till en etisk, miljövänlig och högkvalitativ produktion.



Den totala matkostnaden är något annat. Den påverkas av så många andra saker än livmedlens pris och är möjlig att hålla inom vettiga gränser även med förbättrade val. Vi i vår familj köper själva minst 80% av all mat ekologiskt och väljer inte produkt efter prislappen. Ändå har vi inte en högre matkostnad än vad konsumentverket beräknar som "normalt" för vår familjs storlek.

För dig som vill köpa dyrare mat utan att tömma plånboken vill jag ge några handfasta spartips:

*Laga mat från grunden (varför betala extra för att någon blandat vaniljsocker i din fil?)
*Handla efter säsong. Anpassa menyn efter vad som är billigt just nu.
*Ät mindre kött (köttfärssås kan lika gärna innehålla hälften morötter, squash eller röda linser)
*Bunkra basvaror när det är bra erbjudanden
*Blanda dyra och billiga rätter på menyn
*Ta vara på överskott från naturen (eller vännernas trädgårdar)
*Odla själv!

Har ni fler förslag så fyll GÄRNA på med mer tips!

12 kommentarer:

  1. Har du en frys: köp även ekologiskt kött när det är extrapris, eller "går snart ut-pris".

    Koka egna bönor/kikärtor istället för att köpa på burk.

    Kolla på prislappen trots att det är dyrare mat. Exempelvis är änglamarks ekologiska mjölkprodukter billigare än arlas, willys har mycket bra ekologiska grejer till bra pris osv.

    SvaraRadera
  2. Oj, det där hade jag inte skrivit bättre själv! :-)

    Efter att ha odlat både grisar och annat och sett vad den notan stannat på (utan transporter och mellanhänder!) blir man förundrad och förskräckt över de låga matpriserna.

    SvaraRadera
  3. Kära energiska du, vad bra sammanfattat av livsmedelsläget! Dyrare mat nu!
    Jag går i barndom :-) och minns kött från egna djur, mjölk från egna djur som passerat det lilla mejeriet, bär, sylt och saft från skogen och de odlade bärbuskarna, fisk från rena Bottenhavet, bäckarna och älvarna, potatis från det stora potatislandet, morötter, ärter och allt annat från kökslandet, kaniners och älgars kött från jakt.
    Man kan tro att jag är 100 minst. Då jag var barn åt jag den bästa mat jag någonsin ätit. Åsså popkorn som poppats i smör i kastrull.

    SvaraRadera
  4. Att planera och ta tillvara rester. Det slängs oerhört mycket mat, 15-20% av allt som köps har jag läst. Tänk hur stor del av matkontot det är.

    Tack för en bra blogg /Eva-Lena

    SvaraRadera
  5. Jag skulle vilja tillägga att planera sin mat över huvud taget! Skriv matlista, kolla igenom kyl, frys och skafferi vad du redan har hemma och planera utifrån det... Med planering frestas man inte att handla en massa skräp i butiken. Om man sedan äter två-tre ekologiska middagar/ vecka blir maten också billigare... Att laga matlådor som enkelt går att ta fram när tiden/lusten att laga mat inte finns där slipper man frestas att ta till halvfabrikat... Några grejer jag försöker tänka på för att få matkontot att hålla sig inom rimliga nivåer och ändå äta god och nyttig mat.

    / Anna

    SvaraRadera
  6. Så bra skrivet! Alla kan inte göra allt men något kan man alltid göra! Det är inte så svårt egentligen det handlar många gånger om att bryta en vana. Å så får vi sluta skryta om hur billigt vi kom över just den här varan!! Kanske skulle vi i så fall (om vi har lust att skryta) tala om hur bra vi och de som arbetat mår av att vi handlar just det här!
    /Anna

    SvaraRadera
  7. äta mindre. i allafall om man äter lite för mycket. och det är ju lätt hänt när det ändå är sådär billigt.

    SvaraRadera
  8. Men exakt SÅ har jag också tänkt/känt! Det är i princip omöjligt att få ta i kvalitetsmat! & finns det så är det svindyrt. Men det struntar vi i. Trots att vår inkomst sjunkit drastiskt under föräldraledigheten, så har vi inte tummat på "bra mat". Vi har snarare varit ännu nogrannare. Däremot har i vi i princip haft köpstopp på allt annat. Behöver vi något kollar vi på Blocket först. Eller om det går, låna av vänner & låna ut till vänner.

    SvaraRadera
  9. Detta kan jag skriva under på! Jag betalar gärna det lite större priset för svensk fläskfilé istället för dansk.

    Mitt bästa tips är att ta hand om "fulkött". Sådana där slaktdelar som inte är speciellt dyra men utgör makalöst sopp- och grytkött. Till exempel brukar man kunna köpa hel eller halv slakt av nöt, fläsk eller lamm till billigt kilopris men det förutsätter ju att man tar hand om "fulköttet" också. Ju mer förädlat köttet är desto högre pris dessutom - varför köpa dyra grytbitar, skivad karré eller finputsad fläskytterfilé när man får godare rätter med högrev, helstekt karré eller en kotlettrad med det smakgivande benet kvar? (Ja, jag tror att ett problem är att folk i gemen kan för lite om matlagning!)

    Att baka eget bröd håller nere kostnaderna en del för oss, här är bröd förbaskat dyrt att köpa. Och redan torrt när det når diskarna.

    SvaraRadera
  10. Känner likadant, tänker likadant....men skulle inte kunna formulera det lika bra. Tack för dina ord.

    Det känns så bra, och hoppfullt, att det finns flera som är inne på samma spår. Mat är för billigt....det mesta som vi konsumerar är för billigt.

    Om vi köpte kvalitet istället för kvantitet beträffande kläder, möbler och annat skulle det mesta kunna vara betydligt dyrare utan att vi skulle gå i putten, för då behövde vi inte shoppa så ofta. Men i dagens samhälle verkar det vara en större synd än att vi föröder vår planet...shoppa har blivit ett självändamål.

    Med högre pris så skulle de som producera produkterna ändå få in pengarna trots minskad antal sålda varor. Låter nästan för enkelt, men vad vet jag om sådan här!?! Men en sak är då säkert - att vi med vår närsynta livsföring inte bidrar till jordens resurser ökar precis.

    Jag länkar till dig från min blogg...

    SvaraRadera
  11. Instämmer i hyllningskören.
    Snubblade in via Fru Purjo och kan bara säga att med två vegetarianer till (idag) utflugna barn, fyra små-vilda-glada och så oss två föräldrar, har jag varit hemskt nöjd med att kunna odla en del själv, laga mat från grunden, ha lyxen att få del av jaktlagets fångst och idka byteshandel med bästa väninnan som har fåravel och egna höns - något jag lever utan idag. Jag får kött och ägg, hon hjälp med annat.

    Dessutom bor vi nästan en mil utanför närmsta samhälle så det är inte ekonomiskt försvarbart att åka och köpa "den glömda litern med mjölk" eller annat onödigt.
    Skafferirens duger gott om ingredienser saknas.
    Och att koka soppa på en spik är min paradrätt. :)

    SvaraRadera
  12. Du sätter fingret på något väldigt viktigt – det är inte priset som avgör om maten har kvalitet eller inte! De flesta av oss har inte möjlighet att odla själva eller kunskap att fixa till en delikat måltid av enkla ingredienser, men vi har alla möjlighet att tänka oss för innan vi handlar och på så sätt få bättre mat för samma pengar.

    Alla matkedjor i Sverige använder sig av extrapriser för att skapa intresse för butikerna. Man sänker tillfälligt priserna med 25-30% på varor som man vet att många kunder vill köpa, och så räknar man med att kunderna ska passa på att fylla vagnen med normalprissatta varor samtidigt.

    I stället för att klaga på och slåss mot systemet kan vi alla utnyttja det. Planera veckans meny efter vilka färskvaror som finns på extrapris och passa på att fylla på förråden samtidigt. Titta på vilka andra varor som finns på extrapris och fyll på kyl, frys och skafferi. Då får du mycket bättre mat för pengarna – ett bra sätt att satsa på kvalitet utan att behöva betala mer!

    Problemet är att det ibland kan vara svårt att veta vad som egentligen är extrapris – alla butiker är inte lika tydliga med uppmärkningen. Ett tips är att använda matpriskollen.se, en sajt som varje vecka publicerar alla butikers extrapriser. Då kan man också lätt se vad man bör handla i respektive butik. ;-)

    SvaraRadera