Sidor

måndagen den 2:e januari 2012

2011-2012



2011 var ett bra år. Kanske det bästa hittills?

En redig blogg kräver sin årskrönika men jag ska hålla det kort:



2011 var året då vi gjorde spännande resor till Jordanien och Sicilien...men njöt lika mycket av sommarens hemester med tältning i trädgården!



2011 blev vi färdiga med utbyggnaden av huset även invändigt, och jag lade minst tusen slavtimmar  på att renovera ett pärlsponttak från helvetet... nej från 1800-talet, menar jag.



2011 var året då jag gick ner ytterligare 10% i arbetstid och förlängde mitt sommarlov med obetald semester, men då vi ändå har haft bättre ekonomi än någonsin (det är de små utgifterna...ni vet).



2011 fick vi fyra nya familjemedlemmar som förgyller vårt liv varje dag: Tuppen Emil och hans fyra fina fruar av sorten Brahma (guld/svartblandad). I ankhuset fick vi vara med om en fantastisk kläckning av elva små dunisar!



2011 var det maffigaste odlingsåret nånsin...vi odlade allt vi gillade och allt möjligt vi inte gillade också (bärmålla, någon?). Första hela säsongen i nya växthuset gav många lärdomar och ännu fler tomater!



2011 var året då min älskade mormor gick bort vid aktningsvärda 93 års ålder, jag är glad att ha fått ha henne i mitt liv så länge!



2011 (ja ni gissade rätt) var året då vi bestämde oss för att fem-i-familjen trots allt inte är tillräckligt många och började planera för en till.... Det är ack så tidigt ännu men det påverkar våra livsplaner så mycket att jag knappast kan hålla det hemligt här.



2012 blir förhoppningsvis ett lika givande år men ack så arbetsamt...Med tillfällig heltidstjänst pga. SGI:n (högre föräldrapenning) och ett livspussel som får filas lite i kanterna för att gå ihop. Förhoppningsvis hinner jag blogga lite också!

Gott Nytt År på er!


12 kommentarer:

  1. Grattis till + :et & den blivande tillökningen i familjen!! Jag önskar er all lycka med vad som komma skall!!!

    /Cissi

    SvaraRadera
  2. wow! Grattis! ja ha ett fint 2012!

    SvaraRadera
  3. Men Grattis till det lilla livet!

    SvaraRadera
  4. Hej Tove!
    Wow, det var en del som hände. Och vi fick en liten fikastund tillsammans också, helt otippat, så trevligt det var.
    Hoppas du får ett bra år 2012, och att du bara får goda och ätbara saker i din trädgård och växthus...det är väl snart dags för att lägga frön i blöt?
    Nån vinter har vi då inte sett skymten av, bara lite vitt då och då och halka så det räcker. Men det är inte slut än, säkert.
    må så gott önskar
    elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Åh, en liten bebis! :) Så underbart!
    Lycka till med allt, ser fram emot att få följa dig och din familj även under 2012!

    Kram från mig.

    /Åse

    SvaraRadera
  6. Nej men vad ser jag?!!! GRATTIS!!! När har du beräknat? Hur mår du?

    Gott Nytt År!
    /Susanna

    SvaraRadera
  7. Tack för alla lyckönskningar! Jag är i vecka nio och mår illa som grisen. Det välsignade tillståndet känns lite mer likt det förbannade tillståndet... men den som väntar på nåt gott, eller vad man säger.

    SvaraRadera
  8. Åh jättegrattis. =) Va roligt.

    SvaraRadera
  9. Nä men oj! så spännande!!! Skitkul som mina barn skulle sagt!! ;)

    SvaraRadera
  10. Nu vet jag en sak – min handlare förpackar varorna efter en familj i Toves storlek :-)))

    Tyvärr så har han inte riktigt pejl på tillvaron. En familj på 5-6 personer tillhör undantagen.
    Det gör även familjer på tre eller fyra. Ska sanningen fram så är singelhushållen den absolut största gruppen, tätt följt av par-hushållen.

    Varför är då förpackningarna minst dubbelt så stora i butikerna som de "normala" hushållen?
    Man vet inte, eller vill inte veta...
    Troligen så handlar det om att kränga mat så mycket som möjligt. Att en stor del i bästa fall hamnar på komposten skiter man i. När jag har protesterat mot t.ex.köttförpackningarnas storlek i butiken möts jag oftast av svaret: –"Men du kan ju alltid fryyysa in"...

    Ja, det kan jag, men varför måååste jag? Varför måste jag köpa fyra lammkotletter när jag bara behöver en? Varför måste jag släpa hem ett halvt ton lövbiffar om jag bara behöver ett drygt hekto?

    Grönsaksavdelningen är inte bättre. Jag behöver morötter eller rödbetor i stycken. Inte kilon.
    Jag kan bryta av en "vanlig" banan från klasen ock lägga i varukorgen, men vill jag ha ekologisk banan så är det en påse som gäller. Osv.
    Nu tog jag bara ett par exempel men så här är det överallt. Behovet kontra tillgänglig förpackningsstorlek matchar inte.

    Grattis till din växande familj, några problem med förpackningsstorlekar lär ni inte få :-)))

    SvaraRadera
  11. Grattis till ert nya lilla liv :) Vilket år detta ska bli: du ska bli mamma & jag ska bli mormor!! Då har jag ju 2 att följa :)
    Ha det gott & ta hand om dej.

    SvaraRadera