Sidor

tisdagen den 31:e januari 2012

Med anledning av förskoledebatten...



...som pågått här och här.

Låt mig berätta om MIN dag idag!

Idag har jag varit på jobbet tio timmar i sträck, eftersom vi hade möte på eftermiddagen. Jag känner mig helt slut!

Mitt jobb är roligt och stimulerande, och själva mötet var faktiskt så intressant att jag nästan hade haft svårt att slita mig om sambon hade ringt och velat få hem mig tidigare. Men det har egentligen inte med saken att göra, det gjorde inte tio timmars arbetsdag ett endaste dugg lättare att bemästra.

Tio timmar i den ljudnivå, den röriga miljö och den ständiga sociala interaktion som det innebär att vara på arbetet tar musten ur mig. Hemma kan jag vara i mitt eget tempo, växla mellan högt och lågt, anpassa mig efter min egen takt och vad jag känner att jag behöver. Det kan jag inte på jobbet och därför är tio timmar för mycket. Till och med åtta timmar känns för mycket tycker jag.

Efter tio timmar på jobbet har jag varken tid eller ork till någon kvalitativ samvaro med min familj. Jag vill mest få i mig något något att äta, glo på tv lite och sedan sova. Jag har inte plats för mer intryck nu.

Jag tror faktiskt inte att någon har svårt att sätta sig in i det jag skriver här...eller att själva relatera till den ibland nästan urlakade känslan efter en orimligt lång arbetsdag.

Men varför ska det då vara så inihelvete svårt att fatta att detsamma gäller för en treåring????

Jag har full förståelse att livet inte alltid blir som man tänkt sig. Att man i perioder, eller kanske till och med för det mesta, måste göra val som man egentligen skulle vilja undvika.

Jag har däremot förbannat svårt att förstå hur man frivilligt kan VÄLJA för sina barn, den situation som andra utan val skulle ge sin högra arm för att slippa.

Jag har dessutom dubbelt-förbannat-svårt för när man försöker motivera sina dåliga val med hänvisning till sin spännande karriär, till att ens barn automatiskt blir lyckligast av det som gör föräldrarna glada, att ungarna ändå inte alltid vill gå hem när man hämtar eftersom de är inne i en rolig lek just då,  eller ...det dummaste av allt.... att förskolan ju är så rolig och stimulerande och att barnen"tycker det är roligt på förskolan".

Kom igen nu... Mina barn tycker det är roligt på Liseberg, det innebär inte att de skulle må bra av att spendera tio timmar om dagen där. Jag tänker mig att det kanske vore rimligt att barn tillbringar lite tid med de allra viktigaste vuxna i sina liv också, inte bara emd sådana som får betalt.

Det är bara att inse att ibland tänker man olika...och ibland tänker man förbannat olika.

Jag skulle personligen inte skaffa ens en HUND om jag inte hade mer än två timmar om dagen att tillbringa med den.

Jag har haft ett uppdrag inom förskola sedan ett par år tillbaka och har sett lite för mycket för att bry mig om att vara feminist i den här frågan. Jag SKITER faktiskt i vem som hämtar tidigare så längen NÅGON gör det!

17 kommentarer:

  1. Tove, jag älskar dig! :) Du är sååå jävla bra! Det tråkiga i kråksången är att varje gång jag öppnar käften på min blogg blir man näst intill lynchad. Fick till och med ett förtäckt hot från en upprörd mamma sist!? Men ju fler som öppnar munnen i frågan desto fler vågar säga ifrån. Vem är det egentligen som har fått betala priset för kvinnornas jämnställdhet? Inte fan är det männen i alla fall... Näe, nu blir jag sådär jobbigt upprörd igen. ;)

    SvaraRadera
  2. Väl talat och jag har inte ett endaste smack att tillägga! Jo, det skulle väl vara att vädja till varenda 55-timmars-barn-förälder att fundera lite på varför de skaffade sig barn egentligen...

    SvaraRadera
  3. Det finns t o m en djurskyddslag som reglerar att en hund inte får bo hur länge som helst på Hundhotell. Nåt som mina hundar älskar att åka till.
    Jag har aldrig fattat va dom ska med ungar till om dom ändå lämnar bort dom. Byt ut ordet ungar mot hund...

    SvaraRadera
  4. Finns det verkligen så många 55-timmarsbarn? I varje fall bland de som kan välja? Jag jobbar i en karriärinriktad miljö och där pusslar alla som har barn med arbetstiderna och de flesta har gått ner i tid för att deras barn inte ska behöva vara så länge på dagis. Enligt min mamma som arbetar som förskolärare så är det i de fall där hon ahr arbetet på förskolor i upptagningsområden där de flesta jobbar i "arbetar"-yrken som hon har haft barn som gått sådär länge på dagis eftersom föräldrarna inte hade några alternativ - de var styrda av skift och sena stängningstider etc. När hon arbetat i områden där folk har haft typiska kariärryrken har det varit tomt vid fyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. anna n: Ja ganska många tyvärr. Både bland de som man förstår inte kan välja men även bland de som kan. Även vanligt att man lämnar barn 10 timmar fast en förälder är hemma med småförkylt syskon, att man lämnar små 1,5 åringar på förskolan fast förälder är hemma med syskon osv. Det verkar finnas en allt mer utbredd uppfattning att barnen liksom måste vara på förskolan "för att inte missa något",.... Det känns som att föräldrar tappat tron på sin egen förmåga att erbjuda barnen en tillräckligt meningsfull vardag utan hjälp av instituationer och specialutbildad personal.

      Radera
  5. Vi har barn som är 60 timmar i veckan...

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar i bloggen igår. Var bara tvungen att dra lite på munnen åt den ofrivilligt tröstande hönan : )

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet! Vi har haft möjlighet att "välja" och jag är TACKSAM för att barnen kunnat ha vettiga barnomsorgsscheman. Hur bra förskolan än är...

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Håller helt med dig, och visst är det så att många föräldrar tror att barn måste vara på förskolan för att inte "halka efter i den sociala utvecklingen" eller för att de inte får nog stimulans hemma. Ledsamt.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig helt,har valt bort en hel del materiella ting i vår familj för att istället ha tid att umgås med varandra. Det valet provocerar konstigt nog många..kram

    SvaraRadera
  11. Strålande bra skrivet! Håller med dig till fullo.

    Det borde absolut vara förbjudet att lämna in en unge på dagis medan man går hemma med ett syskon. Dagis ska vara till för de som måste jobba och saknar andra alternativ.

    SvaraRadera
  12. jag läste dina inlägg på alternativ och håller till 100% med dig. Så välskrivet.

    SvaraRadera
  13. Måste ge tummen upp! :) Ju fler som vågar ta upp detta desto bättre!

    SvaraRadera
  14. Jag halkade in på din blogg via sjalbarn och jag tycker att det du skriver är mycket tänkvärt! Jag kommer följa din blogg. Du verkar smart och rolig! :-)

    SvaraRadera
  15. Så OTROLIGT befriande med någon som vågar säga det du säger. Stå på dig! /"alternativare"

    SvaraRadera
  16. jisses vad bra skrivet. tummen upp att du vågar skriva om sånt. man får alltid massa mothugg när man vågar kriva om sånt, men du verkar ha underbara bloggläsare

    SvaraRadera