Sidor

torsdagen den 5:e januari 2012

Nytt år - Nya vanor!


Det är så inspirerande att läsa i alla bloggar om alla som kickstartar det nya året med nya goda matvanor!

Själv har vi också nya vanor minsann!

Iställer för vår vanliga meny med färsk pasta, hemrullade köttbullar och fantastiska såser och grytor på hemodlad skörd kör vi numera med hastigt uppvärmd falukorv och snabbmakaroner - på en bra dag. Annars gröt, hundra gånger i veckan, blodpudding eller snabbmat. Idag åt barnen mackor och Risifrutti till lunch (såndär sockerstin gegga man köper i plastbytta!!!). Det räknas visst också som en rätt numera! Emellanåt har jag en bättre dag och gör något storkok, sedan äter vi det ut och in varje dag till det tar slut.

Eller vi och vi...själv har jag gått på en helt fantastisk jul-och-nyårsdiet baserad på vitt rostat bröd med smör, halvsmält glass och eventuellt lite fil.

Det är jävligt hälsobefrämjande att vara gravid serni! Kanske ska börja på sån där trendig mammayoga också så kan jag spy och stå på huvudet samtidigt!

10 kommentarer:

  1. Lite färsk ingefära riven i te är ett tips mot illamående.

    SvaraRadera
  2. Men det går väl över... stackare. Rostat bröd m smör, sämre kunde det faktiskt bli.
    Ha en så trevlig helg som det går
    önskar elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Stackars, stackars liten! Åååååh vad jag lider med dig! Det är tur att man, när man är i eländet ändå hittar små andningshål då och då... Fast de är smååååå.

    Varför gör vi om det, om och om igen? Efter ett år kanske man kan tycka att man borde må finfint, vilket jag gör, oftast... Idag var jag till en naprapat med min onda rygg och fick veta att hela mitt bäcken blivit snett av att bära så många barn på så kort tid. Jag fick även veta att jag är vig som en 60-åring och har ryggmuskulatur som en sillmjölke. Idel komplimanger... ;)

    Jag håller både tummar och tår att ditt illamående går över snart. Du kan ju alltid prova de faaaantastiska akupressur banden de säljer på apoteket annars. Fungerar såååååååååå bra mot illamående. *hehe*

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  4. Har alltid undrat varför det där illmåendet är i början.Inte alla får det.
    60 dagar hade jag.For till jobbet med pendeltåget, och det luktade så vansinnigt illa om bromsoljan, så varje gång de bromsade in tåget för att stanna vid stationerna, var jag färdig att spy ner mitt ressällskap mittemot.
    Min Svärfar sa åt mig att ta med en påse och spy i.
    Finns ju inget värre än att spy.

    Snart går det över.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  5. Känner igen dieten, lider med dig, men är också lite avundsjuk...

    SvaraRadera
  6. Stackare. Som tur är går det ju över. Fast några glada hejarop om att det går över är ju det sista man vill höra. Har du provat med åksjukearmband? Finns på apoteket. Sara har såna mot sin åksjuka med det står att dom även ska hjälpa mot graviditetsillamående. Annars har jag gjort sockrad ingefära som också ska vara bra mot graviditetsillamående. Det funkar också mot åksjuka. Ingen av oss är ju gravid så vi kan tyvärr inte kolla om det funkar själva.

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Sorry att jag skrattar, men det var väldigt roligt skrivet. När jag var gravid med min dotter åt jag stuvade makaroner varje dag i flera veckor. Innan jag blev gravid med henne hade jag aldrig lagat det och jag har inte ätit det sedan dess (6år sedan), knäppt!! Hoppas ditt illamående ger sig snart! Lycka till! Mvh Frida

    SvaraRadera
  8. Hahaha! Sorry att jag skrattar, men det var väldigt roligt skrivet. När jag var gravid med min dotter åt jag stuvade makaroner varje dag i flera veckor. Innan jag blev gravid med henne hade jag aldrig lagat det och jag har inte ätit det sedan dess (6år sedan), knäppt!! Hoppas ditt illamående ger sig snart! Lycka till! Mvh Frida

    SvaraRadera
  9. Grattis till graviditeten!
    Hoppas att illamåendet går över snart, men visst är det ironiskt att man äter sämre än annars just när man bygger bebis som mest intensivt?
    Jag tror iaf att man har en fördel i att ha ätit näringsriktigt en längre tid innan och byggt upp depåerna.

    SvaraRadera
  10. Jag har varit gravid fyra gånger och varje gång har det varit något nytt som blivit favorit. No 1: Surisar, såna där som ser ut som citroner med något surt på (undra på att tjejen är så lättstött) No 2: Tomater, bearnaisesås och svartpeppar som jag skulle ha på allt No 3: Gröna oliver, hatade det innan älskar det efter No 4: Smörgåsgurka, det var inte bara en gång jag blev tagen på bar gärning med gaffeln direkt i burken med kylskåpsdörren öppen.

    Du har något att hämta hos mig=)

    Kram,
    Regina

    SvaraRadera