Sidor

lördagen den 21:e januari 2012

...You Say Tomato!



Jag har sagt att jag ska hålla igen med odlandet lite i år ....*mooohaha* vem tror på allvar att det kommer att hålla? Lite mindre av udda-växter-som-inge-äter kanske, men vem kan begränsa sitt tomatodlande? Det vore ju i klass med att sluta röka, eller hur? Jag kanske till och med BÖRJAR röka om jag försöker, summan av lasterna är ju konstant eller vad de säger.

Förra året tänkte jag odla de här ...men sedan blev det en handfull sorter till. Bland annat Cour di Bue, Roma VF, Green Grape och Golden Sunrise.

green sausage

I år har vi intagit en lite mer funktionell approach: fler stora bamsiga tomater och pastasorter (tomater med tjockare kött som blir bra i såser och konserver). Färre pyttiga körsbärstomater som ser skojjiga ut men mest passar i sallader. Fast i realiteten blev det nog mer av allt.


pineapple


*Moneymaker: Pålitlig röd"vanlig tomat" som alltid ger bra skörd. Finns som ekofrö.
*Brandywine: Godaste bifftomaten...kulturarvssort med "potatisplad" och stora rosa frukter. En av mina årliga must-have sorter.
*Tigerella: Randig halvstor, tidig sort som ser rolig ut men ändå är riktigt god.
*San Marzano: Kallas "kungen av pastatomater". Avlång med köttigt innehåll. Finns som ekofrö.
*Roma VF: En lite mindre plommontomat med avlång form. Samma egenskaper som "san marzano" men också en god picnic- eller "plockmatstomat".
*Alaskan early: En plommontomat som beskrivs som "extremt tidig". Köpte den fär att prova extratidig sådd. Ingen tidigare erfarenhet av denna.
*Golden sunrise: En normalstor gul tomat com är lättodlad och god. En av barnens favoriter.
*Oxheart: En hjärtformad ganska stor tomat som också har mycket innehåll. Släkt med "cour di bue" som vi provade förra året men testar en annan variant då vi fick sjukdomar på den.
*Green sausage: Gröngulstrimmig avlång plommontomat som vi inte provat förut. En sort vald efter utseende men att den också verkar ha lite tjockare kött än förra årets valda grönsort "green grape".
*Great White: En stor vit tomat som ska vara giod och sjukdomsfri. Kulturarvssort.
*Golden Roma: Ska vara en gul variant av romatomaten som är en av mina favoriter. Värt att prova!
*Sub Arctic Plenty: En tomat som går bra när det är kallt. Bra at tha som dålig-sommar-backup tänkte jag.
*Black Krim: En svart sort måste man alltid ha...denna ska vara ganska stor, köttig och ganska tidig. Black Cherry körde vi som svart sort förra året, de kändes ganska menlösa. Provar denna istället.
*Golden Jubilee: En stor gul sort med låg syrahalt som ska vara extra bra till juice eller såser där man vill ha en mild smak. Har ej provat tidigare.
*Big Rainbow: En stor flerfärgad tomat som bara är vald på roligt-utseende basis.
*Pineapple: Samma som ovan. Jag hade Ananas Noir förra året men tyckte inte de blev så fina som på bild. Testar nu andra liknande sorter.
*Silvery Fir Tree: Tidig busktomet. Den odlar jag för den snygga blasten...det är väl också en anledning?

*Banana legs. Fröna var billiga och namnet låter kul. Ungefär så mycket skäl behöver jag för att odla den.


banana legs

Nu tänker jag att det är nog. Men får jag fler soter i fröbyte/plantbyte/frökedja så blir det möjligen ännu fler.


Såhär ska det se ut i min korg i sommar!

6 kommentarer:

  1. Ska du börja röka kan du ju odla din egen tobak också... ;-)

    SvaraRadera
  2. ...och jag köper _gärna_ plant av dig! i år ska jag ha dem i växthus istället och hoppas de mår bättre där.
    /linda

    SvaraRadera
  3. Jag är ju som alltid spekulant på diverse övertaliga plantor, så odla på du! ;-) För fröodling orkar jag inte med... Jag brukar alltid glömma bort att vattna och sånt så i slutändan blir det ändå bara kompost av alltihop! Jag kör på frön-direkt-i-pallkrage-konceptet samt adopterade-tove-plantor. Fukar för mej!

    SvaraRadera
  4. Jösses vilka häftiga tomater! Vem vet, jag kanske kikar förbi och inhandlar tomatplantor framöver. Allt för att bli av med myggen till sommaren. Ett stort buskage tomatplantor runt huset borde funka... är ju allergisk, så äta är inte att tänka på...
    Ha en bra vecka
    elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Det är bra! Inte behöver ni andra dra upp plantor...då skulle ju inte jag kunna överodla så sabla mycket utan att få dåligt samvete. Förra året gav jag bort eller sålde ca 120 tomatplantor + en hel del annat med.

    SvaraRadera
  6. Vad fräscht med egenodlad mat! Sådant där skulle jag också nog syssla med om jag hade trädgård :P verkar kul!

    SvaraRadera