Sidor

onsdagen den 15:e februari 2012

Fast i blöjdjungeln!


lånad bild

Jag är inte ens halvvägs genom graviditeten och redan fast i blöjdjungeln. Herregud... man drabbas ju snart av valfrihetsutmattning av allting i det här sammhället.

Med senaste barnet hade vi engångsbjöjor. Det var svindyrt och alldeles för mycket sopor. Man räknar med typ 4000 kronor per år för ett blöjbarn, visste ni det? Jag får rysningar genom hela min snåla kropp vid bara tanken på hur mycket pengar jag lagt på skit, rent ut sagt.

I vilket fall som helst, det alternativet känns inte så realistiskt nu. Då skulle vi behöva gå upp en storlek på sopkärlet också..och det blir ju ännu dyrare. Dessutom har vi löst det elproblem som begränsade vår tvättförmåga förut. Det "problemet" består för övrigt min sambo som tror att han är elektriker och kopplar in precis allt på samma fas, till exempel tvättmarkinen och torktumlaren så att de slår ut varandra. Ibland funderar jag på att sälja honom på blocket.

Inna dess använde jag gamla hederliga vikblöjor i rutvävd bomull. Det var väl ungefär det som fanns för tio år sedan. De var ärvda dessutom. Svinbilligt. Och man slapp valfriheten.

Så enkelt är det inte nu för tiden. Det finns artonhundra färger av sjuttontusen modeller som alla ska plockas ihop på sina respektive konstiga sätt. Man måste ha en längre högskoleutbildning i Tygblöjor för att klara en unge nu för tiden. Jag läser och läser...och fattar precis ingenting. Det jag insett är i alla fall att om man inte aktar sig kan man bli en rabiat tygblöjesamlare som samlar på ovanliga hampainlägg och specialimporterade zebrarutiga bambubyxor och inte sparar några som helst pengar alls för den delen. Det träsket vill man ju inte hamna i... bevare mig!

14 kommentarer:

  1. Haha! Jag kan bara hålla med :) Vi ska ha barn om en dryg månad och jag känner mig helt oförberedd när det gäller blöjorna.
    Just nu känns det som om vi nog kommer "köpa oss fria" genom engångsblöjor, till att börja med. Men hojta gärna till om du hittar något bra alternativ!

    SvaraRadera
  2. Jag klarar inte av valfrihet, jag blir besatt av att testa allt. Så det där med tygblöjor och att spara pengar har det gått si så där med. Som tur är så har jag aldrig lockats av allt-i-ett- och pocketblöjor, annars hade dragit iväg ännu mer.

    /Sara

    SvaraRadera
  3. Vill du köpa några begagnade, ovanliga hampainlägg, förresten? Eller helt obegagnade PUL-byxor? ;-)

    /Sara

    SvaraRadera
  4. hej hej.
    hur snål är du igentligen?
    om du inte kan lägga 333kr på ditt barns blöjor varje månad då börjar jag att undra!(4000/12månader= 333kr)
    det är ju inte mer än 4pkt blöjor som de kostar 79kr/st.
    och så stor skillnad kan det väl inte vara på sopkärlen i pris? du har ju barnbidraget till barnet,set ska räcka!

    SvaraRadera
  5. Klart jag har 333 kronor i månaden men jag tänker att det kanske finns roligare saker att lägga dem på än att sabba miljön;)

    Sådär tänker väl förresten folk som drar på sig prenumerationer och elloskrediter och grejjer med..det blir ju "bara" det och det i månaden. Det intressanta är väl vad det blir i helheten. 4000 om året i 3 år är 12000 ...det är typ nya cyklar till hela familjen, en semesterresa eller lönebortfallet för mig om jag skulle jobba 90% istället för 100% under ett helt år. Lägger man samman alla de där onödiga utgifterna i livet blir det helt enkelt skillnaden mellan "det goda livet" och "livet i ekorrhjulet".

    Jag lägger gärna pengar på sådant som ger mervärde ...men bajs? Nä...tror inte det.

    SvaraRadera
  6. Hahaha, oj vad jag känner igen mig här! Är (var) övertygad om att jag den här gången definitivt ska köra på tygblöjor och lätta mitt samvete för alla de 1000-tals blöjor som vi skräpat ner planeten med de senaste tre åren. Det var fram tills jag började läsa om ämnet och kolla in marknaden på Tradera - puh vad jag är trött och förvirrad nu. Senaste tanken är att sy själv, men de beskrivningar jag sett hittills kräver definitivt en insats från min skickliga mamma. Får fråga om hon känner för att ägna de närmsta tre månaderna åt att fixa ett lager till lillknodden.

    Jodå, vi ska följa i dina och många andra inspirerande människors fotspår och dra oss ut mot billigare boende och större ägor. Vi drar t.o.m till med riktigt-riktiga-bonnlandet - ca 20 km söder om Kungsbacka och in mot de halländska åkermarkerna. Bygger nytt och fuskar oss till bekväma moderniteter, men ser fram emot att sänka våra bolån rejält, få en härlig 1600 kvm stor tomt att odla järnet på och framförallt slippa att ha grannarna flåsande i nacken så fort vi sätter en fot utanför dörren. Längtar!

    SvaraRadera
  7. Åh, vad härligt med ditt engagemang! Själv är mitt bidrag till sopberget bättre begagnade blöjor från 2 blöjbarn. När 1:an kom gick vi upp en storlek i sopkärl. Nu när 2:an också finns, låter vi svärmor ta med sig några påsar samt dumpar några påsar hos goda grannen G när det närmar sig tömning och vårt kärl är fullt.
    Ha det gott!

    Anna

    SvaraRadera
  8. Leta upp ett paket begagnade på Blocket. De säljs där. Och det begränsar valfriheten. :-) bra bjöjor tål en hel del och absolut fler än en unge.

    SvaraRadera
  9. Meh. Vem vill inte spara 333 kronor i månaden? Och dessutom spara på miljön och slippa massa sopor och att släpa hem blöjpaket och så vidare? =)

    SvaraRadera
  10. Äh, du behöver inte fundera så mycket. Du har redan alla blöjbyxor och inlägg du _behöver_ under blöjtiden! Och pocketsarna är det bara att stoppa i vad man tycker känns bra ;-) Kombinera inlägg, ihopvikta handdukar, imseblöjorna och sönderklippta ikeafiltar till önskad uppsugningsförmåga, så är du hemma! Varför göra det mer avancerat än det egentligen är? Huvudsaken är ju att barnet är torrt! (eller kanske egentligen att _omgivningen_ är torr och slipper urläckta bebisavfallsprodukter...)

    Själv är jag miljöförstörare av hög rang. Att äga en hel IKEA-kasse full med tygblöjor och ändå bara använda engångs är väl höjden? När det dessutom beror på att tvättmaskinen redan går typ dygnet runt, och så även den gigantiska strömslukande torktumlaren... Ja, hujeda mej... MEN nu blir de ju iallafall använda, så då förbättras mitt miljösamvete en aning iallafall! (dessutom var de ju begagnade från början ;-) )

    SvaraRadera
  11. Ja om jag bara hade nöjt mig där Jenny... men man vill ju liksom prova allt?
    Köpte alltså en hel ikea-kasse full med pocketblöjor, allt-i-ett-blöjor, flanellblöjor, inlägg och pul-byxor för glädjepriser av kompis Jenny. Men det var så mycket av varje sort så jag sålde vidare typ 30-40% av det till en annan kompis som ville testa och för de pengarna köpte jag tio begagnade vikblöjor och så 2 nya ecobyxor och två ullbyxor på en utförsäljning. Så nu har jag ungefär lite av allt möjligt av 17 olika sorter och funderar fortfarande på vilken som är bäst. Men det ger sig väl. Stackars babyn får bli test-baby alltså!

    SvaraRadera
  12. 4000 låter billigt, vi köper ett paket blöjor i veckan per barn, vi har två blöjbarn ( snart 1), så på årets 52 veckor lägger vi ut ca 5200kr på blöjor, per barn. För båda blir det 10400, per år! Det är skrämmande siffror. Det blir som en lönehöjning för varje barn som slutar med blöja. Tyvärr tror jag att det är fler än jag som har samma siffra på blöjkonsumtion. Att vi inte har börjat med tygblöjor är ren idioti, men jag kan bara skylla på lathet och okunskap. Hittar du några bra tygblöjor att rekomendera får du gärna skriva om dem. :)

    SvaraRadera
  13. Vilken bra och inspirerande blogg du har!
    Själv har vi använt tygblöjor med båda barnen, men också engångs då vi t.ex. varit på resa och på natten. Det har varit en bra kombination för oss. Vi har lite alla sorter..mycket begagnat.

    SvaraRadera
  14. Hej! Lite sen kommentar här. Kände precis som du när jag letade blöjor för min lilla tjej. Jag hade bättre koll på blöjor än förlossning ;) och skrattade åt mig själv när jag tänkte på alla timmar jag lagt ner. Hur som helst har jag provat lite allt möjligt men i slutändan fastnat för vanlig tygblöja (vik) med ullbyxa under första tiden - när flickan låg stilla. Därefter körde jag med bambu sydd blöja plus ullbyxa, helt enkelt lättare att sätta på en otålig tjej. Däremellan, när vi var på resa eller nätter så har vi använt engångsblöja då de trots allt håller torrt bättre. Så när man inte kan byta lätt är engångsblöja bra.

    SvaraRadera