Sidor

fredagen den 9:e mars 2012

Om min bebis vore dansk...



Om min bebis vore dansk, skulle hen vara mer känslig för miljögifter då? Eller kanske bara lite mer skyddsvärd?

Danska miljöstyrelsen ger följande vetenskapligt baserade råd till gravida kvinnor:

*Använd så lite kosmetika och krämer som möjligt när du ät gravid eller ammar.


*Välj alltid oparfymerade produkter och låt bli att använda parfym


*Köp om möjligt miljömärkta produkter


*Färga inte håret när du är gravid eller ammar, inte ens med naturprodukter som henna.


*Använd inga sprayprodukter såsom hårspray eller spraydeodoranter.


*Använd inte tvål, krämer eller liknande på ditt spädbarn varje dag. Köp alltid parfymfria produkter till barnet.

Eftersom min mage och min baby är svensk får jag däremot gifta på hur mycket jag vill. Vi har väl starkare gener eller något? Alternativt har vi väl mesigare myndigheter som inte orkar ta fighten med kemikalielobbyn.

Att exempelvis kemikalierna vid hårfärgning går över i den som färgar hårets blod i stora mängder är ett vedertaget faktum som vi vet gäller precis lika mycket när det är svenska kroppar som utsätts. Lika väl vet vi med all säkerhet att det som finns i den gravida mammans blod också går över i barnets. Vad det eventuellt gör för skada där vet vi däremot inte.

Och det kan vi väl förresten säga om alla de gifter och kemikalier som omger oss? Besprutad mat, kemikalier i hud/hårvård, tillsatser i mat, flammskyddmedel, kemikalier och besprutningmedel i textilier och plaster. Är det farligt? Vi vet inte!

Däremot vet vi att:

*Barncancer ökar och har gjort det stadigt de senaste 30 åren trots förbättrad folkhälsa i stort, ökningen är ca 1% per år


*Astma och allergier hos barn ökar stadigt, antalet barn med astma har ökat med ca 50% per decennium.


*Neuropsykiatriska funktionshinder och autism ökar hos barn. Fler och fler studier har på senare år kopplat samman autism med just miljögifter. 

I Sverige tycker vi det låter farligt att två foster om året riskerar att drabbas av komplikationer till följd av listeria. Till och med så farligt att varenda gravid kvinna förväntas ändra sina matvanor på grund av det. Men vill hon istället käka två kilo besprutade vindruvor om dagen medan hon slingar frisyren med blekmedel, då går det jättebra. Bara hon gör det på rätt sida sundet.




7 kommentarer:

  1. År 2000 blev jag idiotförklarad då jag varnade en gravida väninna för färga sitt hår OCH använda hårbalsam...
    Du är inne på helt rätt linje med att allt vi sätter i oss och kletar på oss inte är så där jättebra, varken för oss själva eller våra barn, ofödda som födda.
    Samtidigt så förundras jag, att vi som är födda på 1950-talet inte blev sjukare... alla rökte, typ. Men det var kött o potatis på bordet, mjölk som möjligen var pastöriserad, och biltrafiken betydligt mindre. Dessutom var det väl bara TV o radiosändningar som fanns i etern... man kan diskutera detta ämne länge, du...
    ha en bra helg önskar elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Jag kan nog tycka att de danska rekommendationerna går för långt åt andra hållet istället och börjar bli som i vissa länder där man rekommenderar att man torkar hela kylskåpet med sprit på regelbunden basis och annat som folk ändå inte orkar följa. Att undvika hårfärgning känns rimligt men i övrigt går det nog för långt i mitt tycke.

    SvaraRadera
  3. Mm, då undrar jag exakt vilka skador man vetenskapligt har kunnat koppla till respektive produkt? Inte för att jag tycker att råden är fel (det är ju mest sunt förnuft) men det finns absolut vissa faror med att ropa "varg" för ofta. Dels tappar man i trovärdighet och dels kommer många mödrar att skuldbeläggas utan riktig grund, och det vinner ju ingen på.

    Att två företeelser ökar samtidigt betyder ju inte automatiskt att de har med varandra att göra. Det är mycket som ändrats de senaste decennierna; hur mycket vi rör på oss, hur mycket vi är utomhus, matvanor, diagnosticeringsmetoder osv osv...

    Därmed inte sagt att vi inte ska minska på gifterna!

    SvaraRadera
  4. Jag har precis köpt ett nytt schampo från apoteket till min 19 åriga dotter då hon har klagat på mjäll. Hon har använt head & shoulders mjällschampo och det har bara blivit värre... Nu tvättar hon håret och säger att det känns inte rent.... och det löddrar inte... och ..... man undrar hur långt tid det tar innan hennes hårbotten och hår hittar en balans igen och mår bra efter alla "hårda giftiga" schampon.

    SvaraRadera
  5. Jag håller visserligen med om vad du säger, men vill inflika att listerios hos gravida var betydligt vanligare innan kostråden lanserades i början av 90-talet. Nu är det på uppgång igen, framför allt bland invandrarkvinnor som inte tillgodogjort sig kostråden. Vi äter dessutom färdigförpackad mat i betydligt högre utsträckning än vad som gjordes på 70- och 80-talet, och risken att drabbas av listerios är högre vilket syns bland andra riskgrupper. Kan också inflika att de danska kostråden är betydligt mindre tuffa än vad de är i Sverige - till exempel gällande alkoholintag under graviditet.

    Problemet här är väl att det är olika statliga verk som står bakom de olika råden. Jag höjer definitivt på ögonbrynen åt att gravida i Danmark ska undvika att färga håret - men samtidigt får rådet att "helst" undvika alkohol (men ett glas vin om dygnet ett par gånger i veckan går bra).

    SvaraRadera
  6. Jag skulle nog vilja se ett mellanting mellan den danska och svenska linjen jag. Dvs att man vågar lista fler saker som potentiellt farliga men samtidigt inte gör det lika benfast (så mycket som kostråden ändrat sig mellan min första och sista graviditet blir det tyvärr väldigt svårt att ta dem på allvar).

    Att färga håret som gravid, äta besprutad mat, mata barnet med plastskedar och nappflaskor fulla med PBA och tvåla in dem med parabener tror jag inte är akut farligt i endera fallet. Däremot är jag fullkomligt övertygad om att den kemikaliebelastning vi som helhet får i oss och genom såväl blod som modersmjölk överför till våra barn är skadligt som helthet och bidrar till de massiva folkhälsoproblem vi ser idag. Jag är själv allergiker, astmatiker, har migrän och arbetar med autism - för mig är det defintitvt omöjligt att blunda för gifterna som numera finns överallt runt oss hela tiden.

    SvaraRadera
  7. Fin blogg!

    Ja, det här är något som jag knappt vågar tänka på.. Jag får ofta höra av människor i min närhet; "att det där ekologiska, det kommer du inte orka hålla på med när du får barn".... WHAT??? Jag kommer ju förmodligen att bli MANISK, då om någon gång är det väl legitimt att ekonörda..

    SvaraRadera