Sidor

fredagen den 2:e mars 2012

Tidig skolstart för liten tomat


I år är jag galet tidigt ute med vissa sådder. Min tidigast sådda tomat är redan så här stor och har blivit omskolad till ett mjölkpaket. Bästa såkärlen för tomat tycker jag, då får man ner hela skaftet även om de dragit iväg lite. 

De flesta tomaterna sådde jag dock inte förrän senaste helgen, och några däremellan. Det gäller att sprida ut det lite. 

Förutsättningen för att kunna så såhär tidigt är att man har ett välisolerat växthus som går att dra igång tidigt och inte kostar multum att värma upp. Annars kommer man finna sig bo i en djungel innan det är dags att få ut plantorna. 

Jag ska försöka att inte så lika mycket i år fast hittills lutar det mer åt andra hållet. Har satt 15 sorters tomat, 4-5 sorters aubergine, 4 sorters paprika, några olika chili och så kronärtskocka, rotselleri, blekselleri och purjo. Nu har jag bara ungefär tusen fröpåsar kvar. 

Sen ska man ju hinna med en bebis också...jaja det reder sig väl...är man odlingtomte så är man. 

Kronärtskockorna i desperat behov av omskolning...ska gå och mysa lite med dem nu...vi hörs!

9 kommentarer:

  1. nu MÅSTE jag fråga.
    varför i hela världen snålar du så när ni har så GOD inkomst? du har 17.000 och din sambo har 32-33.000kr.och ett par barnbidrag på det!
    det är ju för sjutton över 50.000kr
    spelar ingen roll om det är netto eller brutto,det är i vilket fall MASSA PENGAR!
    så varför snålar du så dant?
    /en undrande sjukpensionär med endast SEXTUSENSJUHUNDRA efter skatt i inkomst!

    SvaraRadera
  2. Men? Jag tyckte du sa att du skulle ta det lugnt med sådderna i år? :D

    Ha en trevlig kväll med dina små gröna bebisar!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  3. Det är finnemang, jag har inte kommit till skott ens.Tycker det är för kallt än.Måste vänta till efter min födelsedag, då kan jag sprida ut mig igen.Köket är belamrat med burar och fällor.En klumpig frys och en hifistereo-hurts full med kattfoder.I sovrummet har jag det som ska källsorteras.Har en påse Svartöga, jag tänkt så.

    Skulle gärna vilja så kronärtskocka, men det krävs väl utrymme och massor av jord.

    Ha det så gott !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  4. Tacksam: Jamen fråga på du, det är ju vad kommentarsfältet är till för. Men jag antar att den uppgiften kom från nån tråd på FL för jag har väl inte skrivit det här.
    Det där är vad vi skulle få ut om båda jobbade heltid. Men det är ju en fiktiv siffra. Om vi både jobbade heltid skulle vi inte hinna träffa våra barn särskilt mycket...vi skulle nog inte välja att ha fyra barn alls tror jag, vi skulle inte hinna ha den här gården med allt vad det innebär, jag skulle inte hinna odla, vi skulle inte kunna ha djuren, vi skulle inte kunna laga så mycket mat från grunden. Vi skulle väl springa runt i det där vanliga ekorrhjulet där man kommer hem trött från jobbet och kollar på TV. Jag förstår att man känner ett annat sug efter pengar om man har det tight, och inte kan förstå att någon annan snålar i onödan. Men i mitt liv är det suget efter mer tid som är det centrala. Ju mindre onödiga utgifter vi har desto mindre kan vi lönearbeta. (Sen är det rätt mycket dyrare att dra runt en stor familj med allt vad det innebär också...och med pensionsspar och livförsäkringar och inkomstförsäkringar mm man behöver ha extra om man har ojämna inkomster som vi så blir det liksom inte som när man var ensam student osv).

    SvaraRadera
  5. Vita rosor: Men jag TAR det ju lugnt...jag har inte sått en enda jättekonstig-grej-som-ingen-ändå-äter. Typ tomatillo, bärmålla eller kanelbasilika. Jämfört med förra året är det ett framsteg.

    SvaraRadera
  6. Det låter så himla kul med allt vad du har sått. Det inspirerar verkligen. Kanske ska jag ta mig i kragen och peta ner några frön. Sålåda med tillbehör köpte jag ju förra våren, jord har jag, så var är problemet???

    Ha en fantastisk helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  7. Måste fråga, täcker du stjälken helt med jord? det ser ut som om du liksom dränker tomatplantan, är det bra? isåfall varför? ska snart skola om mina så jag är lite nyfiken...

    SvaraRadera
  8. K@rin: Ja jag planterar ner hela stjälken, så mycket som går ner i krukan. Tomater bildar nya rötter från stjälken och blir stadigare och finare om man planterar ner dem på det här sättet. Mjölkpaket är idealiska till tomatplantor just pga djupet.

    När plantan blivit större och behöver ny kruka igen så sätter jag den återigen något djupare i nästa kruka.

    SvaraRadera
  9. tack för tipset, ska jag prova. Har satt Bloody butcher (extra tidig), Marmande och Money maker.
    Vi får träffas till våren igen :-)

    SvaraRadera