Sidor

torsdagen den 31:e maj 2012

Hellre Hållbart!



"Du är lumpens ansikte utåt" garvar min sambo, efter att lokaltidningen ringt upp mig för att få en "alternativ kommentar"  angående planerna på ett nytt IKEA-varuhus.

Jaja... det är i alla fall uppenbart att världen känner till att jag gillar begagnat. Nåt ska man väl vara känd för. Min pappa var popbasist. Själv har jag gjort mig ett namn som försvarare av lump. Det ska stå på min gravsten.

Men att jag inte imponeras av ett ännu större IKEA-varuhus är väl knappast svårt att gissa? Miljöaspekten i slit-och-släng möbler får mig lätt illamående. Och jag ser inte vad 17 som är så billigt i det hela heller? Att handla på IKEA är lite som lotto. Har man tur så håller det. I enstaka undantagsfall blir det till och med en hyffsat poppis samlarobjekt och går att få igen pengarna för efter användning. I värsta (och vanligaste) fall har laminatet börjat släppa från spånskivan redan på väg från affären och man får nästan betala för att bli av med grejjerna när man själv -och resten av Sverige- tröttnat på dem.

En av de få saker vi en gång i tiden köpt nya på detta varuhus, ett billigt vardagsrumsbord av vanlig modell, gick inte ens att få tillbaka 50 spänn för på Blocket efter två månaders annonsering. Samtidigt tog det mig mindre än en dag att sälja en karmstol från 50-talet för 2500. Om han som köpte den tröttnar på den om ett år kan han sälja den igen och få pengarna tillbaka. Ändå räknas IKEA-bordet som billigt och karmstolen som dyr. Någon som ser logiken här?

Jag imponeras av saker som håller. Både stilmässigt och konkret. Går de dessutom lätt att laga när tidens tand gnagt lite väl hårt på dem ger det full pott hos mig!

Just nu håller vi på och fixar våra utemöbler som jag lumpade hem förra året. Med ny färg till underredena, nytt trä från en snickare och några varv lasyr blir de nästan som nya ...vilket de de facto inte varit under de sista 50 åren eller så. Inklusive material har vi nog lagt ner nästan lika mycket som vad en motsvarande möbelgrupp kostar på IKEA. Men då kan vi räkna med att ha den i 50 år till. Eller också flyttar vi till vindsvåning med tepanyakihäll och säljer rubbet. Då slantar vi glatt tillbaka varenda utlagd cent för våra grythyttanmöbler och skrattar hela vägen till banken.

Medans ikeagruppen skramlar på tippen ihop med allt annat som vi dumpat på framtiden att lösa.

8 kommentarer:

  1. Jag håller på och får en massa elaka kommentarer just nu om vad synd det är om mina barn som får begagnade kläder. Dom som kommenterar fattar inte att jag inte bara gör det för pengarnas skull utan även för miljön. Hatar detta förbannade slit och släng samhälle där den som konsumerar mest är bäst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hyllar dig som gör ett fantastiskt jobb för oss alla :) miljön behöver fler som dig och jag har tänkt mig att börja ett år med endast second hand och återvinning. Fortsätt, de som hånar behöver lära för jordens framtid :)

      Radera
    2. Människor... Är så ängsliga och rädda för att göra fel. Och då är det förstås tryggast att köpa allt av senaste snitt och för säkerhets skull exakt det som annonserats i tidningen. Och så är man livrädd för att verka fattig, usch då...

      Håll i och fortsätt med dina goda gärningar. Bara för att man köper begagnat behöver det ju inte vara skruttigt eller ens särskilt gammalt, det finns ju i stort sett allt att få tag på. Och kvaliteten har bevisligen varit god.

      Utöver kläder får ju dessutom dina barn ett samvete - ovärderligt!

      Radera
  2. ...och hur miljövänligt är det med alla spånplattestommar med plastig laminat...

    Något annat...Alprosoya har produkter utan E-nummer och det är ju fantastisk eftersom E-nummer gillar vi inte. Men när jag sökte på alla de konstiga ingredienser som fanns i en av deras produkter, visade det sig att alla har ett E-nummer. Inte var alla ingredienser så aptitliga heller (ex kokta djurben). Vid kontakt med A så menade de att de ville vara ärliga och skriva ut vad det är för ingredienser i klartext, men jag tror att de vill undvika att skriva ut E-nummer, eftersom många inte vill köpa dessa produkter då.

    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Åh, jag håller med! Har inte kommit så långt i min loppiskarriär ännu, men jag jobbat på att välja begagnat och kvalitet, och du är en stor inspiratör. Tack!

    SvaraRadera
  4. Mitt hem är blandat av just äldre möbler från släktingar och fynd från loppis/second hand och just nya möbler från IKEA och när det gäller saker som tex bokhyllor och skåp är jag jättenöjd med IKEA. Man kan ganska lätt avgöra om det är rackel redan i affären och köpa det som håller. Ja, andrahandsvärdet på en Billybokhylla är inte så stort men den fyller sitt syfte så länge man vill ha kvar den och den kan oftast skickas vidare till någon släkting som flyttar hemifrån och få ytterligare några år där.

    Soffor, fotöljer och andra stoppade möbler får man dock oftast ganska dålig valuta för om de är från IKEA så det köper jag inte.

    SvaraRadera
  5. Ja, vad ska jag säga? Heja heja och hipp hurra!

    SvaraRadera
  6. Åh vad jag känner igen min tankar i detta inlägg! Love it! Det där med att köpa "billigt" kan nästan liknas lite grann med att genväg blir senväg :)

    SvaraRadera