Sidor

torsdagen den 7:e juni 2012

Årsets första egna jordgubbar!

Nu är årets första jordgubbar mogna här hos oss. Stora är de inte, men underbart goda...och obesprutade, det kan man tyvärr inte säga om de som säljs utanför mataffären.

Jag har täckt med tidningspapper för att bären inte ska bli jordiga. Annars brukar vi täckodla det emsta med gräsklipp för att slippa ogräs och tillfära näring. Men för jordgubbar blir det fel sorts näring, det får dem bara att skjuta massor av blad men få bär.


Brevid de jättetidiga-jordgubbarna växer de jättetidiga-potatisarna. De ska vara klara till midsommar är det tänkt men vi får väl se, allt är så sent i år. Sparris,sallad och rädisor skördar vi i alla fall för fullt utomhus men ananrs går det bäst inne. En kall vår som denna borde alla ha ett eget växthus!

5 kommentarer:

  1. Åh, hurra! Tack för tipset att täcka med tidningspapper, det måste jag som är jordgubbsrookie också göra.

    SvaraRadera
  2. Ja när ska det bli en rättighet att ha tillgång till odlingslott och växthus? Jag väntar...

    SvaraRadera
  3. Å, vad gott det ser ut! Mina är kanske klara om två veckor. Beror på värmen ju. Ja, inte går det fort i år. Har ett bautasalladshuvud i växthuset som räcker länge i alla fall. Odlar oxå potatis i hink i växthuset. Får se hur det blir.
    Vad roligt med kycklingarna, jättefina!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Du verkar ha en mysig blogg/personlighet.
    Jag som funderade på mina jordgubbar idag.
    Jag tänkte om jag skulle lägga något under plantorn för att slippa JORDgubbar.
    Tack för tidningsknepet.

    SvaraRadera
  5. Era jordgubbar var tidigare än våra. Skördade första på midsommarafton. =)

    Jag täcker under jordgubbarna med halm, fungerar på samma sätt som tidningar med ser finare ut, om man nu ska vara lite fåfäng i jordgubbslandet. =)

    SvaraRadera