Sidor

fredagen den 20:e juli 2012

Tjocka Trädgårdsmästaren, drottning av Förortsdjungel


I år ser det ut som fan i köksträdgården rent ut sagt. Tjocka trädgårdsmästaren saknar helt flexiblitet i mittenpartiet. Som tur är odlar jag det mesta lite upphöjt men på marken samlas ogräs och gamla plastkrukor som jag inte idds böja mig för att ta upp.

I hinknivå: Sparrissallad, persilja, mangold ...I marknivå: Ogräs och skräp.

Det som prioriteras är att hålla undan sniglarna och ge vatten i växthuset men annars får det vara lite som det är. Auberginen har bladlöss och tomaterna är illa tjyvade. Ärtorna är taskigt uppbundna och hänger över lådkanterna. Jag orkar inte riktigt bry mig och det gör faktiskt inte växterna heller. De växer bra ändå. Galet bra till och med!

Broccolin tar sig fint..

..liksom sockerärtorna. I bakgrunden piplök, rödbetor och kåltält.

"Kom igen nu trädgårdsmästarn, vi växer i djungeln, tror du vi bryr osss om lite ogräs?"  säger tomaterna. De är inte så dumma som de ser ut än¨då.






Vad mycket man gör i vanliga fall som mest är för syns skull inser jag. Djungelträdgård går rätt bra det med. När orken tryter och kroppen strejkar odlar jag hellre fult och mycket än litet och pitoreskt.


3 kommentarer:

  1. Häftigt!! Vilken växtkraft...det låter som en bra devis, att "hellre odla fult och mycket än litet och pittoreskt" =)

    Vad läckert att koka egen salva av ringblommor!

    Ha en fin kväll och lägg upp benen högt!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det ser ut som rena drömmen och hade gett vad som helst för en djungel. Majbebis och aprilflytt till temporärt boende gör att det enbart står några ensamma tomater och alla andra fröprojekt åkte ut efter pluggbrättena. Nästa år kommer jag igen!

    SvaraRadera
  3. Ovan odlare som jag är missade jag helt att tjyva tomaterna här hemma, men man lär så länge man lever :)

    SvaraRadera